Tuesday, July 19, 2011

Kering Susu?

Menurut kajian, ramai ibu-ibu di Malaysia yang tidak meneruskan penyusuan susu ibu selepas habis tempoh berpantang. Kebanyakan yang saya temui memberikan alasan susu mereka kering secara tiba-tiba apabila mereka mula bekerja. Terdapat juga alasan-alasan lain yang bagi saya kurang logik yang diberikan kerana kurang ilmu berkaitan dengan penyusuan.


Sebagaimana yang kita ketahui, pengeluaran susu ibu adalah berdasarkan konsep supply & demand. Pengeluaran susu ibu akan berterusan dan semakin banyak dengan stimulasi yang baik dan stimulasi yang terbaik adalah hisapan dari bayi itu sendiri.

Dengan kata lain, semakin banyak dan kerap ibu-ibu menyusukan bayi mereka, semakin banyak susu akan dihasilkan. Penghasilan akan berkurangan sekiranya ibu tersebut
- mengalami tekanan perasaan
- mengandung (bagi sesetengah wanita)
- datang haid (bagi sesetengah wanita)
- makan pil perancang atau kaedah merancang keluarga lain yang berasaskan hormon


Bagaimana pun, penghasilan masih ada cuma agak terjejas disebabkan oleh faktor-faktor yang telah disebutkan.Mungkin kerana saya tidak pernah mengalami keadaan air susu kering secara tiba-tiba, saya tidak dapat memahami punca sebenar bagaimana ia boleh berlaku. Apa pun, saya menyarankan agar ibu-ibu yang mahu meneruskan penyusuan agar terus memberikan susu ibu kepada bayi mereka.

(1) Tambah kekerapan menyusu dan luangkan lebih banyak masa untuk menyusukan bayi. Sekiranya perlu, ambil cuti beberapa hari untuk bersama dengan bayi.Ketika ini, minta bantuan suami untuk menyiapkan kerja-kerja rumah.
(2) Banyakkan berehat. Sentiasa memikirkan perkara yang menggembirakan dan elakkan dari rasa tertekan.
(3) Setelah selesai menyusukan bayi, pam saki baki susu yang tinggal untuk meningkatkan stimulasi
(4) Ambil makanan atau supplement yang dapat membantu pengeluaran susu. Makan secukupnya dan elakkan dari diet yang melampau.
(5) Elakkan dari memberikan susu formula kepada bayi kerana ini akan menyebabkan bayi kekenyangan dan kurang menyusu. Akhirnya susu akan menjadi semakin berkurangan kerana kurang stimulasi. Sebaik-baiknya elakkan dari menyimpan susu formula di rumah kerana ini akan menyebabkan ibu akan menyediakan satu tanggapan bahawa "kalau susu ibu tak cukup susu formula pun ada".(Demand kurang - Supply akan berkurangan)

Sentiasa dapatkan sokongan dari suami, keluarga dan rakan-rakan yang sama-sama menyusukan bayi bagi mengelakkan dari rasa putus asa. Dapatkan bantuan nasihat dari pakar laktasi sekiranya perlu.

Sumber: Penyusuan Susu Ibu

Mahu mencuba vitamin Shaklee & mendapat harga istimewa dari saya? Boleh email saya di nuradhamansor@yahoo.com atau sms di 019-7987970. Konsultasi percuma.