Friday, September 6, 2013

ERTI HIDUP DENGAN MEMBERI

Alhamdulillah diberi keizinan dariNya untuk meneruskan hidup dan terus berjuang dalam mencari keredhaanNya...

Kak long satu artikel dari blog ini dan kak long sangat suka dengan apa yang disampaikan sebab apa yang kita perolehi dalam hidup ini hakikatnya bukan milik kita sendiri sahaja... Jadi HIDUP DENGAN LUAR BIASA!! Bagaimana? HIDUP DENGAN MEMBERI...IA LEBIH BERMAKNA...

Di bawah ini diberikan beberapa contoh:

KEDEKUT ILMU

Tidak kira samada kita bekerja makan gaji , peniaga atau pelajar, apabila diminta share tentang ilmu yang diperolehi , dua situasi ini selalunya akan timbul :

1) Jika mengajar , jangan di ajar 100% dari apa yang kita tahu. Simpan sedikit utk diri sendiri. Rationalnya , bimbang jika orang yang diajar itu akan lebih mahir dari kita, akan lebih cekap dari kita dan lebih maju dari kita. Bukankah hidup ini mesti berlumba, siapa yang pandai dan cekap dia akan lebih maju! Jika yang diajar lebih maju dari kita maka kita akan tertinggal di belakang sebab dia dah ambil ilmu kita! dan yang lebih dahsyat bila punya perasaan kesumat…”aku bersusah payah belajar, bertahun bersengkang mata siang malam, berabis duit beribu utk dapatkan ilmu ni…ingat senang2 aku nak kongsi dengan engko?

2) Jika mengajar, ajarlah sampai orang tu faham dan pandai.

Kita hidup kat dunia cuma sementara, akhirat adalah matlamat kita !

“Apabila mati seseorang anak Adam itu, putuslah hubungannya dengan dunia kecuali ilmu yang dimanfaatkan, sedekah jariah dan doa anak yang solih".

Ikhlaskan hati dan Ajarlah …kerana cuma Allah Maha Mengetahui, dan berdoa mudah2an anak cucu cicit kita juga nanti akan bertemu dengan guru seperti “kita yang mengajar dengan ikhlas”.

Tidak ada ruginya kerana;

Berjihad dalam ilmu maksudnya ialah bersungguh-sungguh membentuk masyarakat dari segi ilmu pengetahuan dan peradaban yang berguna serta memberikan gambaran yang betul tentangnya tanpa merasa iri hati atau tamak kerana orang yang memberikan ilmu berupa petunjuk akan dikurniakan balasan pahala dan kebaikan sama seperti orang yang mengamal ilmu tersebut.

JIKA DI AMANAHKAN DENGAN KERJA, BERILAH YANG TERBAIK

Penceramah memberikan contoh cerita, mungkin kita pernah mendengarnya, tapi tak mengapa, sesuatu yg boleh membina jati diri boleh didengar lagi berulang kali !

Seorang tukang rumah yang sudah bekerja 20 tahun, akhirnya berjaya mengumpul pengalaman, rangkaian clients dan wang yang secukupnya utk dia memulakan perniagaan sendiri.

Tukang rumah poi jumpa dengan bos bagi menghantarkan notis utk berhenti kerja.

Bos meminta dia menangguhkan hasrat hati, sehinggalah satu projek menyiapkan sebuah rumah yang telah dirancang sebelum ini dapat disudahkan. Jangkamasa yang ditetapkan bagi menyiapkan rumah itu adalah 3 bulan.

Memandangkan si tukang rumah telah lama bekerja maka, dia tak sampai hati nak menghampakan permintaan bosnya tu….walaupun ini bermakna, hasratnya utk membuka perniagaan sendiri tertangguh kerana terpaksa bekerja lagi utk tempoh masa 3 bulan bagi menyiapkan rumah tersebut!

Si tukang rumah menjalankan kerja yang diamanahkan:
Dia ingin menyudahkan rumah itu dalam masa 1 bulan...supaya dapat memulakan perniagaannya dengan cepat;
Disebabkan kegopohan membuat kerja, si tukang rumah tidak menggunakan segala kepakarannya bagi mencapai “sijil piawaian ISO”sebagaimana yang sepatutnya …yang penting rumah itu dpt disiapkan dengan cepat.

Rumah itu siap dalam jangkamasa 1 bulan dan si tukang rumah memanggil bosnya utk membuat penyerahan kunci.
Bosnya datang dengan membuat sedikit jadual ringan. Bos dengan senang hati mengatakan bahawa rumah itu adalah “surprise gift” yg diberikan oleh syarikat bagi menghargai jasa baik si tukang rumah yang dah berpuluh tahun bekerja di syarikatnya dengan begitu cemerlang!Dan mendoakan si tukang rumah berjaya dalam bisnes yang akan dimulakannya nanti!

Terlopong…si tukang rumah…kalaulah dia tahu dari awal rumah itu akan menjadi miliknya, sudah tentu rumah itu akan dibuat dengan menggunakan segala kepakarannya yang ada…tak delah alakadar dan cacamarba aje!

Semoga bermanfaat !

Berminat nak mencuba produk Shaklee?

Hubungi saya

Pengedar Sah Shaklee Anda
~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com