Wednesday, August 23, 2017

SELF-DETOX

Salam sayang 

Kak long ada kongsikan mengenai keperluan DETOKS kan. Korang nak tahu tak sebenarnya tubuh badan kita ni pun melalukan sendiri proses detoks ni.

TUBUH BADAN KITA MELAKUKAN DETOKSIFIKASI SETIAP MASA

Biarpun dalam keadaan normal dan sihat, tubuh anda akan terus mendetoks kesemua benda yang terdedah kepada toksin bagi memastikan ianya kekal bersih. Tubuh anda boleh mendetoks dengan sendirinya.

Badan kita telah dilengkapkan dengan organ yang membantu untuk proses detoks. Organ ini termasuklah hati, usus (termasuk kolon), buah pinggang, pundi kencing, paru-paru, sistem limpa, dan kelenjar peluh. Organ ini berfungsi membersihkan tubuh anda, atau menyahtoksin bagi memastikan anda kekal sihat. Malahan kulit anda menghasilkan toksin melalui peluh.


PARU-PARU - membuang berbagai jenis gas seperti karbon dioksida dari saluran darah anda.

SISTEM LIMPA - beroperasi sebagai pembuang sisa paling utama dengan membuang serpihan, patogen, sel darah mati dan toksintoksin yang lain dari tubuh anda. Malah kulit anda juga menyahtoksin melalui kelenjar peluh.

BUAH PINGGANG - membuang sisa dan air dari darah dalam bentuk air kencing yang kemudiannya dikeluarkan dari tubuh anda melalui pundi kencing.

SISTEM PENGHADAMAN - meneutralkan pencemaran dan boleh memberitahu beberapa jenis penyakit yang lain yang mungkin anda tidak sedar, manakala usus pula akan menyalur keluar segala sisa dari tubuh anda setiap kali anda melakukan proses pembuangan.


DETOKS MEMBANTU TUBUH KEKAL CERGAS

Jadi, sekiranya tubuh anda membersihkan dirinya sendiri, mengapa anda perlu detoks

Anda perlu tahu dengan sokongan nutrisi yang baik, tenaga sistem tubuh anda akan menjadi lebih kuat mendapatkan semula tenaga dan kecergasan, memperbaiki kekuatan mental untuk kekal fokus dan menurunkan berat badan anda agar tampak lebih baik, sihat dan segar!

Ibaratkan diri anda seperti kereta, di mana ia memerlukan minyak untuk kekal bergerak, namun, sehebat mana pun kereta itu, lambat laun; ia tetap akan mengalami kerosakan bagi mengekalkan prestasi peringkat optimum, ia perlu diservis dan dibersihkan serta diganti minyak hitam dan tayarnya. Tanpa bantuan tambahan, badan anda mungkin akan dipenuhi toksin dan kesihatan anda akan turut terjejas. Semakin lama toksin terkumpul dalam tubuh, semakin tinggi kebarangkalian ia akan melumpuhkan organ dan memudaratkan fungsi tubuh anda. 

Detoks ini bererti kita mengurangkan beban toksik yang terkumpul di dalam badan dan mengekalkan pretasi organ detoks di dalam badan kita ini.


Kini anda telah tahu apa itu detoks, teruskan membaca siri detox daripada Shaklee untuk ketahui lebih lanjut mengenai manfaat dan kehebatannya.

Berminat menjadi ahli Shaklee dan mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com

Tuesday, August 22, 2017

DETOKSIFIKASI @ DETOKS

Salam sayang

Image result for detox

Seringkali kita dengar perbincangan tentangnya, atau terbaca di dada akhbar rencana mengenainya, tetapi apakah maksud sebenar di sebalik perkataan ini? Bayangkan detoksifikasi sebagai pembersihan tubuh agar kita tampak dan rasa lebih hebat. 
APABILA KITA MENDETOKS, KITA SEBENARNYA MEMBUANG RACUN DAN KESEMUA YANG TIDAK BAIK DARIPADA SISTEM TUBUH BADAN KITA.
Toksin ini terkumpul di dalam sistem tubuh badan kita setiap kali kita bernafas, bersenam, makan dan minum malah ia terkumpul lebih pantas dari tempoh pembuangan yang dilakukan tubuh badan manusia.

Terdapat banyak toksin yang wujud di dalam persekitaran kita, yang datangnya secara semula jadi daripada kandungan bahan kimia dan tiruan; lihat saja pada udara yang anda hirup, air yang anda teguk, peralatan dan perkakas yang anda sering gunakan, juga tempat yang anda selalu berada dan anda akan sedar kehadiran unsur yang bukan semula jadi atau tidak berkhasiat.

Secara tidak sedar, toksin-toksin ini, menjadikan tubuh sebagai perumah dan kemudiannya merubah cara ianya berfungsi dengan menjadi yang lebih teruk! Pencemaran dan kesannya seringkali dikaitkan kepada berbagai masalah perubatan malahan meningkatkan risiko diserang pelbagai jenis penyakit.

Lima Saluran Utama Toksin yang perlu diberikan perhatian

PEMAKANAN

Makanan yang diproses, mengandungi bahan pengawet, perasa dan pewarna tiruan dan racun serangga biasa terdapat di dalam hidangan harian kita dan ini mendedahkan kita kepada bahan kimia dan toksin.

UDARA

Pencemaran udara yang sering terjadi seperti jerebu meningkatkan lagi risiko rakyat Malaysia diserang penyakit seperti semput, jangkitan pada saluran pernafasan, fungsi paru-paru menjadi terhad dan juga kegatalan pada mata dan kulit.

AIR

Hujan asid, sisa dari pencemaran tanah, dan pelupusan sisa buangan secara besar-besaran telah mencemarkan air kita. Air paip biasa berkemungkinan mengandungi bahan kimia juga besi yang merbahaya dan yang mampu memberi kesan kepada kesihatan seperti tumbesaran terbantut, dan kerosakan organ dalaman.

TUBUH BADAN ANDA

Setiap hari, tubuh anda juga menghasilkan toksin. Seiring dengan fungsinya untuk menghasilkan tenaga untuk melakukan kerja seharian atau senaman serta aktiviti lain turut mengeluarkan toksin. Tekanan dan bebanan ini mengakibatkan tubuh badan manusia menghasilkan toksin dengan sendirinya.

GAYA HIDUP

Ada juga toksin yang kita sendiri pilih! Rokok, alkohol berlebihan dan pemakanan yang tidak seimbang adalah antara pilihan salah yang telah kita pilih dan menyebabkan toksin menjadi lebih banyak dari yang sedia ada.

Berminat menjadi ahli Shaklee dan mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com


Detox Dengan Shaklee - RahsiaSihat.com

Salam sayang 


Mulakan langkah baharu dan dapatkan kelebihan detoksifikasi daripada sistem penghadaman yang sihat, tampilkan kulit yang sihat berseri, tubuh yang mantap dan cantik. Diperbuat daripada adunan sinergi herba lembut dan nutrien lain, set ini membantu untuk menyokong proses detoksifikasi harian anda secara semula jadi harian.

Mengapa Perlu Detox?

Setiap hari, badan kita terdedah kepada toksin dari persekitaran, pemakanan yang tidak sihat, dan tekanan hidup. Pendedahan yang kerap dan berterusan melemahkan keupayaan semulajadi badan untuk menyingkirkan toksin. Ia menyebabkan berlakunya pengumpulan toksin yang boleh membawa kepada pelbagai penyakit. Oleh itu, amalan detox secara berkala adalah penting untuk kesihatan.

7 Manfaat Detox:

Menurunkan Berat Badan
Kolon Lebih Sihat
Meningkatkan Tenaga
Mengawal Nafsu Makan
Kulit Lebih Cantik
Menguatkan Sistem Imun
Tidur Lebih Lena

Apa VITAMIN yang ada dalam SET DETOX ni?

 
Dicipta untuk membekalkan nutrisi yang menyokong dan merangsang fungsi hati yang sihat. DTX® Complex diformulasi khas dengan ekstrak biji milk thistle, cendawan reishi, schizandra chinensis, dandelion, kunyit dan articok yang melindungi dan merangsang fungsi tubuh untuk mengekalkan hati yang sihat.

Digunakan secara tradisional untuk melegakan sembelit ringan dan untuk menyokong pergerakan usus.Campuran proprietari Herb-La™ termasuk daun senna, yang digunakan secara tradisional sebagai laksatif semula jadi.
Merangsang pergerakan usus untuk melancarkan proses perkumuhan semula jadi tubuh

Dikenali sebagai gudang nutrien. Akar tunjangnya mencecah sedalam 6 meter, membekalkan pelbagai nutrien dan mineral.Alfalfa bermaksud “raja segala makanan” dan ada sebab gelaran tersebut diberikan – ia sangat berkhasiat. Tumbuhan ini membekalkan lebih 300 nutrien dan mineral termasuk kalsium, fosforus, zat besi, magnesium, klorofil, bioflavonoid, mineral surih dan vitamin.
Mineral membantu mengaktifkan enzim yang melaksanakan proses tubuh.

Alfalfa Complex adalah Shaklee Signature Formula yang asalnya dibangunkan oleh Dr. Shaklee pada 1950’an. Ditanam di kawasan subur, Antelope Valley, California, Shaklee menuai alfalfa semasa di puncak kematangan - semasa berumur 2 tahun, untuk memastikan anda memperolehi kandungan nutrisi sebaik mungkin. Selepas dituai, ia diletakkan untuk pengeringan di bawah udara segar dan sinar matahari panas California, dan Shaklee hanya menggunakan serbuk dedaun untuk menghasilkan tablet alfalfa.

Membekalkan herba semula jadi untuk memberi kelegaan kepada sistem penghadaman anda. Peppermint-Ginger Plus mengandungi formulasi empat herba termasuk pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk membantu penghadaman dan melegakan kembung perut.

Minuman botani lazat yang mengandungi campuran botani khas Shaklee termasuk ekstrak Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu
Campuran proprietari saintifik termaju kami adalah berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa. Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain. Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat.

Di Shaklee, kami memanfaatkan keberkesanan anggur muscadine ini ke dalam setiap botol Vivix menggunakan proses pengekstrakan berpaten untuk mendapatkan kepekatan yang tinggi dan mengekalkan bioaktif polifenol.

Anda dah DETOKS? Ingin tahu lebih lanjut berkenaan DETOKSIFIKASI? Nantikan artikel seterusnya dari kak long.

Berminat menjadi ahli Shaklee dan mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com

SHAKLEE SENTIASA SELAMAT - RahsiaSihat.com

Salam sayang 

Memang banyak dan pelbagai jenis suplemen yang ada di Malaysia ni. Tapi sejauh mana suplemen itu selamat untuk diambil.

Shaklee SENTIASA SELAMAT

Setiap produk yang dihasilkan dari Shaklee adalah dari bahan semula jadi dan paling tulen.

Produk Shaklee juga bebas dari sebarang penambahan bahan tiruan, perisa, pengawet mahupun bahan kimia berbahaya

Shaklee bekerjasama dengan ahli toksikologi bagi mengembangkan senarai bahan kimia yang berpotensi berbahaya kepada manusia dan kami mengemaskini senarai ini bagi memastikan bahan-bahan kimia ini tidak mencemari sebarang produk kami.
350 Ujian bagi setiap kandungan | 23,000 Ujian Keaslian dan Keselamatan setiap tahun | 100,000 Ujian Kualiti Produk setiap tahun















Dah semak bahan dalam produk yang sedang anda gunakan? Kalau belum, sebaiknya anda semak. Sebab kita nak guna produk yang bukan sahaja berkesan tapi juga selamat


Berminat menjadi ahli Shaklee dan mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com

Monday, August 21, 2017

Rahsia Vitamin Shaklee - RahsiaSihat.com

Salam sayang 

Minggu lepas kak long ada update beberapa entri berkaitan Omega 3 kan.

Mungkin ada yang musykil, EHHHH 1 vitamin boleh tapau semua penyakit ke? Kak long jawab dengan senyuman manis dulu ye

Image result for senyuman

Vitamin ni seperti yang korang sedia maklum, diambil untuk mencukupkan nutrisi yang lompang-lompang di dalam badan kita. Tak kiralah yang lompang tu di bahagian mana pun.

Jadi sebenarnya jika ada yang berkata, kenapa saya ambil sekian vitamin, saya dapat sekian kesan dan juga kesan tambahan yang lain ye. Inilah sebab yang sebenar.

Badan kita ni unik dan ia mempunyai sistem pemulihan sendiri. Maksudnya di sini, ada penyakit yang datang adalah disebabkan kekurangan mikronutrien. Jadi bila kita dah mencukupkan mikronutrien tu dalam menu diet harian kita, secara tak langsung, bahagian yang sakit tu dah pulih dan boleh berfungsi seperti sedia kala.

Sebab itulah, kenapa bila kita dah mula mengamalkan vitamin dan pemakanan sihat, kita mula rasakan perubahan kesihatan yang lebih baik. Sebenarnya mudah je cuma kena kuatkan semangat untuk terus mengamalkan pemakanan sihat dan seimbang. Ada je yang celup-celup ambil vitamin, tapi ia sangat merugikan sebab kita tak memberi sel kita makan dengan sebaiknya.

Oleh itu, pastikan jika korang amalkan vitamin, ambil dengan konsisten. Baru hasilnya UMPPHHH!

Berminat menjadi ahli Shaklee dan mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com

Monday, August 14, 2017

Amal Omega 3 untuk Kesihatan Sendi

Salam sayang 


Image result for sendi sehat dan fleksibel

Kerap kali bila usia dah menginjak ke lewat 40an, mulalah terasa sengal di sana sini, sakit di sana sini. Kerapkali juga sukar nak bangun setelah duduk lama, atau lenguh sendi bila duduk bersila.

Tapi sebenarnya perkara di atas ni, boleh dihindari jika kita mengamalkan diet yang sihat dan seimbang. Ini kerana, diet yang sihat dan seimbang pasti mengandungi nutrien seperti Omega 3 yang memang sangat diperlukan oleh sendi kita.

Bagaimana Omega 3 ni boleh membantu menyihatkan sendi?

Pada setiap sendi kita (malah seluruh tubuh kita) mempunyai enzim tertentu yang bertindakbalas. Untuk masalah sendi yang sakit ini, apabila enzim tertentu bertindak dengan kartilaj dan menyebabkan kartilaj pada sendi menjadi haus. Jadi sendi bergeser dan menyebabkan keradangan. EPA dan DHA di dalam Omega 3 berfungsi untuk mengurangkan keradangan dengan menurunkan kadar penghasilan enzim tersebut.

Jika kita yang sihat ni, mengambil Omega 3, ia sangat bagus kerana Omega 3 ini akan diserap ke dalam bendalir senovia (bendalir di antara sendi) dan menghalang enzim yang menjadi punca kesakitan sendi itu tadi. Ia membantu mencegah dari penyakit arthritis.

Selain itu, Omega 3 juga membantu mengurangkan kekejangan dan kebas-kebas pada anggota tubuh badan kita. Anggota badan kita akan lebih mudah bergerak dan lebih fleksibel kerana Omega 3 turut bertindak sebagai bahan pelincir pada setiap sendi

Omega 3 juga bertindak dalam memelihara ketumpatan mineral dalam tulang kita. Ingat tau, bukan sahaja kita  perlukan kalsium untuk tulang, malah Omega3 turut menyumbang pada kesihatan tulang.


Berminat menjadi ahli Shaklee dan mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com

Kesihatan Otak vs Omega 3

Salam sayang 

Related image

Korang tahu tak yang sebenarnya otak kita ni komposisinya 60% adalah lemak.  Dan sebenarnya kebanyakan sistem saraf adalah dihasilkan dari lemak. Mesti tak sangka kan. Selama ni ingat lemak banyak di perut je ye...hihi jangan marah tau, cepat tua.

Okay, kita teruskan lagi.

Dalam otak kita ni, ada bahagian yang diberi nama CEREBRAL CORTEX. Cerebral Cortex ni berfungsi untuk daya ingatan dan perhatian. Dan bahagian ini mempunyai kandungan asid lemak DHA sekitar 20%.

Seperti dalam entri sebelum ini, kak long ada bagitahu yang Omega 3 ni antara kandungan asid lemaknya adalah DHA dan EPA kan. Jadi apa kaitan dengan otak? Jom teruskan baca.

Image result for shaklee omega guard

EPA dan DHA ni menurut kajian bertanggungjawab dalam:


i) memastikan transmisi maklumat antara saraf (sinaps) dilakukan dengan baik

ii) mempunyai kesan positif terhadap mood, kognitif, memori dan pembelajaran manusia

iii) memberi kesan anti-penuaan terhadap otak. Yang mana ia memperlahankan proses penuaan otak yang menjadi penyebab kepada Alzheimer dan juga Dementia.


Jadi, untuk memastikan sel-sel otak kita berkembang dan berhubung, kenalah ambil Omega 3 secukupnya. Omega 3 untuk daya ingatan bukan sahaja kanak-kanak malah mereka yang telah berusia.

Berminat menjadi ahli Shaklee dan mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com

Omega 3 dan KESIHATAN JANTUNG

Salam sayang 

OMEGA 3 dan JANTUNG??? Ada kaitan ke? Nak tahu lebih lanjut, kenalah baca ye :)

Related image

Asid lemak Omega 3 merupakan asid lemak yang sihat yang diperlukan oleh tubuh badan kita. Ia diperlukan sebagai sokongan terhadap sistem tubuh.

Sememangnya Omega 3 telah dikenali sebagai agen anti-radang atau anti-inflamasi. Radang boleh menyebabkan kerosakan pada pembuluh darah yang mana ia menjadi punca kepada penyakit jantung.

Kandungan EPA dan DHA di dalam Omega 3 secara kajiannya telah menunjukkan pelbagai manfaat yang mana ia mampu merendahkan risiko serangan penyakit jantung:

i) Meregulasi tahap trigliserida (kolesterol jahat) di dalam darah sekaligus menormalkan tekanan darah

ii) Melancarkan perjalanan darah

iii) Memastikan jantung berdegup/ berdenyut pada kadar yang normal.

Dah dapatkan Omega 3 anda hari ni?

Berminat menjadi ahli Shaklee dan mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com

OMEGA GUARD SHAKLEE - GRED FARMASI!

Salam sayang 

Ramai yang tahu kebaikan pengambilan Omega 3 dalam diet harian mereka. Memang banyak di pasaran, syarikat makanan tambahan yang menjual produk Omega 3 ini. Namun, kenapa Omega 3 Shaklee yang kak long pilih?

Image result for shaklee omega guard

Sebab utama kak long memilih OMEGA GUARD SHAKLEE adalah kerana

Ia telah diproses melalui proses penyulingan berperingkat sehingga ke peringkat keTIGA (Triple Molecullar Distillation). Sebelum ni korang perasan tak, ada iklan minyak sawit yang tagline nya berbunyi pemeringkatan 2 kali...

Begitu juga Omega Guard Shaklee. Ia telah melalui proses pemeringkatan 3 kali (lebih banyak kan). Dengan proses penyulingan berperingkat inilah yang membezakan Omega Guard Shaklee dengan jenama lain di luar sana. Ia menjadikan Omega Guard Shaklee berGRED FARMASEUTIKAL.

Proses penyulingan ini sebenarnya bertujuan untuk:

i) memastikan hanya OMEGA 3 sahaja yang diambil dari sumber ikan. Tiada bahan asing seperti logam berat (merkuri, plumbum) dan bahan cemaran lain.

ii) mengelakkan proses oksidasi yang menyebabkan terhasilnya trans-lemak (trans-fat). Trans-lemak inilah yang menjadi punca pelbagai penyakit seperti stroke dan penyakit jantung.

iii) meminimakan bau hanyir dan rasa hanyir ikan pada Omega Guard. 

Jadi korang kat luar sana, kalau nak memilih OMEGA3 kenalah buat pilihan bijak :)

Berminat menjadi ahli Shaklee dan mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970
nuradhamansor@yahoo.com

Wednesday, August 9, 2017

Air koko ASLI dan berkhasiat

Salam sayang

Sarapan apa pagi ni?

Hari ni anak-anak nak minum Milo tapi kat rumah ni memang tak pernah beli stok Milo. Masa kak long kerja, anak-anak biasa minum Milo di rumah pengasuh. Kat rumah biasanya diorang minum air kosong sejuk atau sirap.

Kak long memang banyak membaca tentang minuman tenaga ni dan memang maklum akan kandungannya. Bila dah sepenuh masa di rumah, maka inilah masa yang boleh kak long gunakan untuk mengurangkan makanan terproses ini.

Sebelum ini semasa lelas GFKC pun kami diajar untuk memilih bahan atau sumber makanan asli berbanding makanan terproses ni.

Jadi pagi ni kak long cuba resipi air koko asli untuk hidangan sarapan anak-anak


Inilah bahan yang kak long gunakan.

1 sudu kecil - Serbuk koko
2 scoop - Mealshake
1 scoop - ESP
3 sudu kecil - Organic raw cane sugar
Air sejuk
Ais

Kisarkan bahan-bahan kecuali ais untuk sebatikan. Masukkan dalam jag dan boleh tambah ais untuk lebih sejuk ๐Ÿ˜˜

Rasa air koko ni lebih sedap. Yang tiada Mealshake dan ESP boleh gunakan susu segar ye. Memang lemak-lemak manis rasa air koko ni. 

Jika nak mencuba ESP dan Mealshake yang ada di resipi ni,
 boleh hubungi


 Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970

Tuesday, August 8, 2017

Kelas Shaklee GPM Ignite

Salam sayang

Tengah buat apa? Dah makan ke korang?

Ni kak long nak cerita ni, Alhamdulillah Ahad minggu lepas dapatlah akhirnya kak long melaksanakan task seorang leader chewah... Bukan task besar pun cuma buat kelas online buat anak-anak bisnes kak long GPM Ignite.

Memandangkan anak biz kak long ni duduk merata tempat di Malaysia, jadi kelas yang paling mudah dan praktikal adalah kelas online. Untuk grup kak long iaitu GPM Ignite, kak long gunakan medium whatsapp. Jadi ia merupakan kelas interaktif yg boleh bersoaljawab secara terus

Alhamdulillah mendapat feedback yg bagus dari anak-anak biz kak long. In shaa Allah ia akan diteruskan dengan pelbagai topik lain






Berminat dengan produk Shaklee?

Boleh hubungi

Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970

Friday, August 4, 2017

Untuk Renungan

Salam sayang

Terbaca satu tazkirah yang sangat baik untuk dikongsikan kpd kita semua sbg tazkirah dan muhasabah diri...

Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing-masing.

Ada yang masih single.
Ada kahwin 20 ribu belanja, sebulan dah berpisah.
Ada yang dah kahwin 10 tahun tapi masih belum ada anak.
Ada yang baru kahwin bulan lepas, hari ni dah mengandung.

Ada yang grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap.
Ada juga yang grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap.

Ada yang muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal.
Ada juga yang umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai umur 90.

Zon masa kita semua tak sama.
Jadi tak perlu merasa kita 'tertinggal' hanya bila nampak orang lain lebih berjaya.
Masa kita belum sampai.
Obama retired at 55, tapi Trump 'bermula' pada umur 70.
Hanya zon masa mereka saja yang berbeza.
Tapi sama-sama dapat jadi Presiden.

Ada yang dipanggil Datuk pada usia 47 tahun, dan ada yang dah ada cucu di umur yang sama.
Malah ada yang baru menimang cahaya mata pertama di umur yang sama.

Ada yang 'depan' dari kita.
Tapi ada juga yang 'belakang' kita.
Semua orang bergerak dalam laluan yang berbeza pada zon masa yang berlainan.

Allah ada perancangan berbeza untuk kita semua.
Jangan dengki, jangan sakit hati, jangan sedih.
Mereka bergerak dengan zon masa mereka dan kita pun ada zon masa sendiri.

You are not late.
You are not early.

You are just on time.
Jangan stress.

Percayalah bahawa perancangan Allah jauh lebih baik, rezeki kita telah dicatit olehNya.

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua?

Ada orang, dia susah hati kerana belum bertemu jodoh.
Difikirannya siapalah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, dah berkahwin tapi belum punya anak, pun terfikir siapakah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, ada anak, tapi hanya seorang, pun terfikir, kalau dia kerja jauh siapalah yang nak jaga aku nanti.

Ada orang, anaknya semua lelaki.
Juga terfikir siapalah yang akan jaga aku nanti.
Nak ke menantu perempuan aku nanti jaga aku.

Ada orang, anaknya semua perempuan, sama juga.
Terfikir kalau semua tu nanti ikut suami masing masing, siapalah yang nak jaga aku nanti.

Apa masalah kita sebenarnya?

Kita letakkan masa depan kita di tangan manusia.
Di tangan anak.
Di tangan suami.

Walhal yang jaga kita itu ALLAH.

Berapa ramai orang yang anaknya ramai, cukup nisbah lelaki perempuannya, namun masih terabai hidup bersendirian di rumah usangnya sehingga meninggalnya juga seorang diri.

Berapa ramai juga orang yang saya jumpa hidupnya tidak bertemu jodoh, namun pada usia 60 70 80 masih sihat, boleh urus diri jauh lebih baik daripada orang yang usianya baru jejak 50-an namun sudah sakit lutut jalan bertongkat walau anak anak ada di sisi menjaga.

Itulah kita kata rezeki.
Dan rezeki itu hak Allah.
Yakin.
Yakin.
Yakin.

Jangan runsingkan kerja Allah.
Runsingkan kerja kita yang asik tak siap ni.

Jangan runsing belum ketemu jodoh
Jangan ribut belum ada zuriat
Jangan sedih hanya kerana beranak sorang
Jangan kalut kalau hanya ada anak lelaki
Jangan cemas jika hanya ada anak perempuan.

Lebih dari itu jangan takbur sangat kita ada jodoh, anak ramai, cukup laki perempuan.

Jangan pertikaikan
"eh nanti tua siapa nak jaga kau."
Kita sendiri pun belum tahu nasib kita nanti
Sempat ke kita tua?

Masa depan kita sentiasa di tangan Allah.
Dan Allah itu adil.
Setiap orang akan dapat apa yang Allah kata dia layak dapat.
Kuatkan pergantungan kpd Allah, itu yg paling penting.

Pendek kata
ALLAH ADA.
Jangan takut
#copypaste
#Allah sebaik-baik perancang
#Allah sebaik-baik pelindung

Ingin mencuba produk Shaklee?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970
nuradhamansor@yahoo.com

Thursday, August 3, 2017

Ibu sembelit? Ostematrix Penyelesaiannya

Salam sayang

Antara perkara yang menakutkan bagi ibu yang berpantang terutamanya adalah SEMBELIT. Bukan setakat ibu berpantang malah ia merupakan masalah kebanyakan daripada kita. Bila ada masalah ni ia menunjukkan yang ada masalah pada sistem pencernaan kita.

Jadi apa yang boleh diambil untuk menyelesaikan masalah SEMBELIT ni. Korang kenal tak si putih ni. Apa kaitan dia dengan masalah SEMBELIT korang ni?


Jom kita baca lebih lanjut tentang si putih atau nama komersilnya OSTEMATRIX.

๐Ÿ’šOstematrix adalah suplemen kalsium yang mengandungi magnesium, vitamin D dan boron.Tiada ubat perangsang pelawas dalam kandungannya.

๐Ÿ’šMagnesium dalam Ostematrix membantu secara tidak langsung dengan memudahkan pergerakan otot usus untuk mengeluarkan najis secara lembut.

๐Ÿ’šMagnesium juga boleh membantu menyerap air lebih baik. Penambahan air di dalam kolon menyebabkan najis menjadi lebih lembut dan mudah untuk dikeluarkan

๐Ÿ’šIbu hamil yang mengambil Ostematrix pada waktu malam sebelum tidur sangat membantu untuk:

✔melembutkan najis

✔merangsang pergerakan najis

✔membolehkan ibu-ibu membuang air besar tanpa rasa sakit akibat sembelit

Jadi dah jelaskan apa peranan OSTEMATRIX ni dengan masalah SEMBELIT korang tu.sebab itulah kak long memang sangat rekomen ibu yang mengandung atau berpantang mengambil OSTEMATRIX ni. Bila pembuangan dah lancar tentu korang rasa bahagia kan ๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹ Ibu menyusu pun sangat digalakkan tau. Yang ni kak long sambung dalam entri lain ye

Berminat dengan produk di atas? Boleh hubungi

Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970
nuradhamansor@yahoo.com

Wednesday, August 2, 2017

Tips Kekal Sihat Ketika Hamil

Salam sayang



Waktu hamil ni kadangkala macam-macam penyakit yang ada. Adakala rasa letih melampau serta sakit badan juga menjengah sepanjang kehamilan ni.

Kak long nak kongsikan 5 tips penjagaan kesihatan sepanjang tempoh kehamilan. Jemput baca ye

1. Makan lima atau enam hidangan seimbang setiap hari. Hidangan seimbang bermaksud perlu ada porsi karbohidrat, protein serta sayuran dan buahan. Tak perlu ambil makanan untuk dua orang kerana ia boleh menjadi punca kepada masalah kesihatan yang lain kelak.

2. Mengambil vitamin pranatal setiap hari seperti yang diarahkan oleh doktor. Lazimnya klinik kesihatan akan membekalkan asid folic, ascorbic acid dan iberet. Ketiga-tiga ini adalah untuk memastikan kandungan hemoglobin dalam darah mencukupi, mengelakkan masalah saraf pada bayi serta meningkatkan daya imun ibu.

3. Minum banyak air sekurang-kurangnya lapan hingga 10 gelas sehari dan elakkan kafein. Pengambilan kafein ketika hamil boleh merendahkan level hemoglobin dalam darah. Jadi ambil pada kadar yang minima ye. Kak long suka sangat jika masa hamil ni kita blendkan buah dan ais, jadilah smoothies yang berkhasiat. Tapi pastikan kurangkan gula juga ye.


4. Bersenam dengan berjalan sekurang-kurangnya 15 - 20 minit setiap hari pada kadar yang sederhana tetapi elakkan kawasan yang panas. Dengab bersenam sebenarnya ia membantu merembeskan hormon endorfin yang menjadikan ibu hamil lebih gembira dan kurang tekanan. Selain berjalan, aktiviti senaman ringan juga boleh dibuat. Ibu-ibu boleh rujuk ke video yang banyak di youtube. Aktiviti berjalan oleh Leslie Nelson adalah antara aktiviti yang selalu kak long buat

5. Dapatkan tidur yang cukup sekurang-kurangnya lapan jam setiap malam. Jika mengalami gangguan tidur cuba tidur sebentar (nap) di siang hari. Tidur yang cukup membantu ibu lebih segar dan cergas. Selain itu, pertumbuhan bayi dalam kandungan juga berlangsung dengan lebih baik.

Hadapi 40 minggu kehamilan dengan penuh rasa bahagia dan gembira.

Ingin mencuba produk Shaklee?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970

Usaha ZERO GAJET untuk ANAK-ANAK

Salam sayang 




Ramai di antara kita sebenarnya mula memperkenalkan gajet pada anak-anak sejak kecil lagi. Malah ada yang bermula sejak dalam kandungan. Ye niat asal dah tentunya untuk melihat anak kita lebih cerdik dan bijak kan

Sama lah dengan kak long. Membeli ipad ketika anak sulung mula memasuki tadika dan adiknya berusia 2 tahun. Kak long mula memasukkan aplikasi yang kononnya membantu meningkatkan kemahiran mereka. Satu kesilapan kak long, membiarkan anak-anak dengan gajet tanpa pemantauan.

Alhamdulillah, sebenarnya masih belum terlambat lagi untuk kita berusaha mengawal anak-anak kita dari terus menerus tertumpu pada gajet.

Macam-macam cara dan usaha yang kak long lakukan untuk mengurangkan ketagihan anak-anak terhadap gajet. Di bawah ini adalah antara aktiviti yang kak long dan suami lakukan untuk membantu mereka "melupakan" gajet mereka

i) Membuat aktiviti hands on bersama anak-anak - contohnya berkebun atau pergi bermain di taman atau padang permainan

ii) Membuat jadual waktu yang fleksibel yang mana masa terluang mereka, kak long isikan  dengan bermain sambil belajar. Antaranya main jigsaw puzzle, sahibba, atau permainan tradisional seperti congkak dan batu seremban

iii) Membuat aktiviti mengemas dan membersihkan rumah bersama-sama seperti mencuci longkang, membasuh kereta.

iv) Menyediakan buku kerja yang bersesuaian. Jadi bolehlah mereka mengulangkaji juga

Biasanya di hujung minggu kami selalu juga membawa mereka ke luar. Memandangkan tempat kami di berhampiran pantai, jadi encik suami rajin membawa anak mandi manda.

Korang kat luar ada cadangan lain. Mungkin boleh kongsikan bersama ๐Ÿ˜

Berminat untuk mencuba produk Shaklee?

Hubungi
Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970

Friday, July 28, 2017

CINCH SHAKE - MANFAAT & FAEDAH

Salam sayang

Korang biasa dengar kan MEAL REPLACEMENT. Meal replacement ni biasanya adalah minuman soya yang berfungsi untuk menggantikan meal utama (biasanya diambil sebagai sarapan atau makan malam)

Di Shaklee terdapat sejenis Meal Replacer iaitu CINCH SHAKE


Image result for kelebihan cinch shaklee

Dalam setiap hidangan Cinch Shake Mix Shaklee, korang akan memperolehi 24 garam protin, 24 jenis vitamin dan mineral penting dan 6 gram serat larut. (dicadangkan diambil bersama dengan 1 sudu Shaklee Energizing Soy Protein).

Protein secara asasnya digunakan untuk membina otot, dan otot lah menaikkan kadar metabolism dan juga membakar kalori. Makanan yang kaya dengan protein juga membantu menahan lapar, dan ini secara tidak langsung boleh mengurangkan pengambilan makanan antara waktu makan.

LEUCINE – sumber protein utama yang penting di dalam Cinch Shake Mix Shaklee untuk keperluan tubuh kita. Leucine membantu meningkatkan jisim otot dan mengelakkan berlakunya geleber terutama di kawasan lengan, perut dan paha.

Cinch Shake ni menghalang kehilangan otot di samping melindungi otot dan metabolisme. Selain itu, ia meningkatkan kehilangan lemak dan mengelakkan kesan diet "yo-yo". Yang pastinya, pengambilan Cinch Shake mengurangkan inci yang korang tak inginkan.

Faedah utama Cinch Shake Mix Shaklee: 

  • Memberi faedah seperti mengambil makanan, tetapi rasanya seperti menikmati pencuci mulut 
  • Indeks glisemik – 22; sesuai untuk pengidap kencing manis 
  • Dengan Cinch Pro, campuran eksklusif protin dipertingkatkan dengan leucine – asid amino 
  • Powered by leucine untuk memelihara otot semasa anda menurunkan berat badan 
  • 24 gram protin setiap hidangan untuk membantu anda berasa berpuas dan kenyang. 
  • Tinggi kandungan serat – 6gm serat setiap hidangan 
  • Glycemic yang rendah untuk mengekalkan tahap gula darah yang normal dan mengekalkan tenaga Memberikan 35% atau lebih Nilai Harian kepada 21 vitamin dan mineral penting 
  • Penggunaan soya bebas GMO 
  • Tiada perasa tiruan, warna dan pemanis

 Lain-lain manfaat Cinch Shake Mix Shaklee :

  • Membakar lemak dan mengekalkan otot 
  • Cepat mengurangkan lemak badan 
  • Minuman pengurusan berat badan yang berkesan

Berminat nak mencuba produk Shaklee?

Hubungi saya

~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com

CINCH VANILLA DAH KEMBALI

Salam sayang 

Alhamdulillah, akhirnya stok Cinch Vanilla kini dah ada di Shaklee



Nak mencuba produk Shaklee?

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970

Friday, July 14, 2017

Selamat Ulangtahun Kelahiran Nur Hana Awatif

Salam sayang 

12 Julai lepas adalah hari ulangtahun kelahiran Hana yang Pertama. Alhamdulillah, sepanjang setahun ni Hana sihat walafiat dan mudah dijaga serta diuruskan.

Image may contain: 1 person

Berkat kelahiran Hana juga, Alhamdulillah kak long kini bergelar ibu bekerja sepenuh masa di rumah (WAHM). Hana hanya sempat dijaga oleh pengasuh selama 4 bulan sahaja dr usia 2 ke 6 bulan. 1 Januari 2017 secara rasmi Hana dididik sepenuhnya oleh kak long.

Pengalaman pertama sebenarnya sebab 3 anak lagi diasuh oleh orang lain. Pengalaman yang sangat berharga. Kita yang jadi saksi tumbesaran mereka. Nikmat yang tak dapat diulang masa.

Atas permintaan abang dan kakak Hana, ibu pun buat sedikit kek untuk meraikan Hana. Ala kek yang mudah-mudah. Dah lama tak buat jadi kena asah kemahiran yang ada ni.

Tadaa... Jadilah kek cawan cip coklat. Semua sukakannya...Seronok tengok anak-anak makan dengan penuh berselera. Komen dari encik suami..Boleh buat jual katanya..Kak long kembang semangkuk ler.. Dan pagi ni bonda kak long menelefon minta dibuatkan kek yang sihat untuk beliau. In shaa Allah, balik raya haji nanti kak long bawakan.

Image may contain: food

Berminat nak mencuba produk Shaklee?

Hubungi saya

~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com

Master Recognition Rally

Salam sayang

Seronok tengok poster kat bawah ni. Mereka-mereka ini adalah Master Coordinator yang baru. Muda-muda belaka tau..kebanyakannya berusia di bawah 35 tahun. Huishh muda dari kak long tu.

Master Coordinator ni adalah pangkat tertinggi di dalam Shaklee. Nak capai Master ni kena ada sekurang-kurangnya 15 ketua organisasi di bawah mereka. Jadi bukan mudah sebenarnya. Korang, antara target kak long adalah untuk menjadi Master Coordinator paling lewat Disember 2018. Korang doa-doakan ye.

Mereka ini akan diraikan. Ada slot di mana para Master ini akan berkongsi perjalanan bisnes Shaklee mereka. Sangat memotivasikan.

Jadi jika korang ada kelapangan pada 23 Julai 2017 nanti, jom join MASTER RECOGNITION RALLY. Bermula jam 2.30 petang hingga 5.30 petang di Hotel Marriot Putrajaya




Berminat nak mencuba produk Shaklee atau menjadi ahli keluarga Shaklee?

Hubungi saya

~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com


Thursday, July 13, 2017

CORAL ORANGE SHAKER - PWP UNTUK AHLI BARU

Salam sayang 

Wah memang kak long jatuh cinta pandang pertama bila dapat mesej dari Shaklee ni. Sebelum ni Shaklee cuma keluarkan shaker biru dan hitam. Kali ni warna terang pula... CORAL ORANGE SHAKER. Memang merelit tau..

Tapi kan tawaran untuk dapatkan Shaker Coral Orange ni cuma terbuka kepada PENDAFTARAN AHLI BARU SAHAJA. Dan mereka yang mendaftar perlu membeli minima 100uv (RM320-350) dalam 1 resit. Vitamin dengan harga sedemikian lumrahnya boleh bertahan sehingga 4-6 bulan (bergantung kepada jenis vitamin).

Kalau ada yang berminat nak menyertai KUMPULAN GPM-IGNITE kak long pun boleh. Nombor telefon dan emel kak long ada di bawah. Roger-roger je lah ye



Berminat nak mencuba produk Shaklee atau menjadi ahli keluarga Shaklee?

Hubungi saya

~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com




VITAMIN HARIAN WAJIB ~ VITALEA, B COMPLEX & VITA-C

Salam sayang

Siap bersarapan dan terus ambil 3 serangkai Vitalea, B complex dan Vita C.

No automatic alt text available.

3 serangkai ni memang vitamin wajib kak long setiap hari. Umur menghampiri 4 siri ni kena lah ambik makanan tambahan kan. Ada yang kata jaga makan sahaja dah cukup. Ada benarnya kata-kata tu.

Image result for vita lea, b complex dan vitamin c

Sebenarnya, bila kita amalkan pengambilan vitamin, kita juga perlu menjaga pemakanan kita. Misalnya jika sebelum ni kita kerap makan makanan segera, lepas kita amalkan vitamin, kekerapan tu akan berkurang. Badan kita akan mula memilih makanan yang lebih berkhasiat dan sebenarnya rasa inginkan / craving pada makanan "segera" tu lebih kepada kekurangan nutrien yang diperlukan dalam badan kita.

Contohnya jika kita inginkan makanan manis-manis, sebenarnya kita kekurangan vitamin B. Jadi sepatutnya kita mengambil vitamin b complex atau makanan yang kaya vitamin B berbanding mengambil makanan yang tinggi gula :)

Namun pengambilan vitamin tidaklah menggantikan pengambilan makanan seharian kita. Tak logik kan kalau ambik segenggam vitamin langsung tak makan nasi dan lauk sebagainya. Pengambilan makanan ketika 3 waktu makan utama tetap diambil seperti biasa. Manusia memerlukan makanan sebagai sumber tenaga, jadinya vitamin sebagai pelengkap mikronutrien.

Berminat nak mencuba produk Shaklee?

Hubungi saya

~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com


Wednesday, July 12, 2017

BERPUASA dengan LECITHIN

Salam sayang

Bulan puasa yang lepas, selain dari mengikuti kelas GengFitKC secara online, kak long masih meneruskan pengambilan SET KURUS SHAKLEE.

Apa yang kak long ambil? Memandangkan kak long masih menyusukan seorang bayi berusia 10 bulan ketika itu, maka pengambilan CINCH sangat tidak digalakkan. Maka solusinya adalah dengan mengambil ESP (Soy protein).

Selain itu, tanpa gagal setiap hari sebelum bersahur kak long akan mengambil 6 biji LECITHIN. Kak long ambil Lecithin ni sebagai usaha untuk menurunkan peratusan lemak badan serta mengurangkan lemak di bahagian bawah kulit.

Bagaimana LECITHIN ni bertindak?

Related image

LECITHIN juga dikenali sebagai PENGEMULSI SEMULAJADI. Ia mempunyai kesan untuk melekat pada lemak. Lecithin membolehkan lemak "terapung" di dalam darah dan sekaligus mengelakkan ia daripada melekat pada permukaan membran.

Berminat nak mencuba produk Shaklee?

Hubungi saya

~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com



Tuesday, July 11, 2017

LECITHIN PELBAGAI FUNGSI

Salam sayang

Image result for lecithin shaklee

Image result for lecithin shaklee

Harga sebotol RM55.00
Ada 180 biji


Berminat nak mencuba produk Shaklee?

Hubungi saya

~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com

Monday, July 10, 2017

LECITHIN untuk ANAK BERSEKOLAH

Salam sayang

Ada sahaja ibu bapa yang pm atau whatsapp kak long apa vitamin yang boleh diambil untuk anak-anak mereka yang masih bersekolah. Biasanya kak long akan tanya tujuan mereka terlebih dahulu. Biasanya antara tujuan vitamin diambil adalah untuk
  • ·         Membekalkan tenaga sepanjang waktu persekolahan
  • ·         Membantu anak lebih focus dalam pembelajaran
  • ·         Meningkatkan daya ingatan anak semasa belajar
  • ·         Mengurangkan masalah kesihatan anak-anak

Vitamin yang kak long nak kongsikan hari ni lebih berkaitan dengan masalah pembelajaran serta fokus anak-anak di sekolah. Untuk 2 masalah ini, kak long suka nak cadangkan pengambilan LECITHIN.

Lecithin boleh diambil sejak dari anak berusia 4 tahun ke atas. Di dalam Lecithin terdapat satu unsur yang dipanggil KOLIN. KOLIN inilah yang bertindak untuk menghubungkan neuron di dalam otak. Dalam kata lain kolin adalah unsur yang mengaktifkan neurontransmitter di dalam otak. Neurotransmitter ini akan menghantar mesej ke otak dan sistem saraf

Kalau kita perasan dalam iklan susu formula, ada sesetengah jenama yang menambahkan KOLIN dalam rumusan mereka. Ini kerana mereka tahu KOLIN sangat membantu meningkatkan daya ingatan kanak-kanak.

Untuk mereka yang berusia 4-12 tahun pengambilan 1-2 biji Lecithin sehari sudah memadai. 

Harganya hanya RM55.00 sebotol dan 
sebotol Lecithin mengandungi 180 biji. Berbaloi kan.

Image result for lecithin shaklee

Berminat nak mencuba produk Shaklee?

Hubungi saya

~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com

LECITHIN KURANGKAN BENGKAK SUSU DISEBABKAN GS

Salam sayang 

Rentetan dari perkongsian kak long tentang Green Smoothies yang lepas. Sebenarnya kak long tak sedar pun yang GS ni boleh jadi milk booster. Sebab biasanya bila kak long ambil ESP setiap hari pun tiada masalah bengkak susu.

Namun sebaliknya terjadi selepas kak long mula mengamalkan GS ni. Hari pertama kak long rasa biasa je dan mek Hana pun menyusu seperti biasa. Masuk hari ketiga, kak long dah rasa kelainan. Hana mula mengelak minum susu pada bahagian kanan. Dan rasa berdenyut-denyut dah mula.
Menjelang petang, rasa berdenyut dah mula sakit. Masa ni sakit masih boleh bertahan dan kak long masih terus menyusukan Hana pada kedua-dua belah. Bila malam, belah kanan semakin sakit dan Hana menolak untuk menyusu pada belah kanan. Memikirkan yang kak long berpuasa, pelbagai usaha luaran kak long lakukan seperti mengurut dengan sikat, tuaman panas dan tuaman sejuk. Masih bengkak susu tidak mahu surut.

Satu benda yang tak seronok bila bengkak susu ni selain sakit adalah, pengaliran susu menjadi tersekat-sekat kerana munculnya ketulan “susu beku” yang menyebabkan baby tidak boleh menghisap dengan baik. Alhamdulillah, Hanis masih mahu menyusu, dial ah yang menjadi mesin pengepam susu paling setia kak long. Hanis membantu untuk mengurangkan bengkak secara tidak langsung.

Sebaik berbuka, kak long terus mengambil 6 biji LECITHIN. Lecithin ni memang suplemen yang paling mujarab untuk kak long bila bengkak susu melanda. Masih ada bengkak bila kali pertama kak long ambil lecithin. Dan sebelum tidur, kak long ambil sekali lagi 6 biji LECITHIN.

Apabila bangun keesokannya semasa sahur, Alhamdulillah bengkak dah menyusut walaupun ketulan susu masih boleh dirasa. Jadi semasa sahur ni kak long ambil juga 3 biji LECITHIN untuk mengurangkannya. Pagi sahur ni kak long cutikan dulu pengambilan GS. Nampaknya seharian berpuasa ni masalah bengkak susu hampir pulih. Mungkin esok kita cuba berGS semula dan jangan lupa ambil 6 biji LECITHIN juga.

LECITHIN berfungsi mencairkan lemak. Jadi apabila bengkak susu melanda, susu yang terdiri dari unsur protein dan lemak menjadi berketul-ketul. Untuk mengurangkan atau mencairkan “ketulan” susu itu tadi, unsur pencair susu perlu ada. Dalam kes ini, LECITHIN bertindak mencairkan ketulan susu yang membeku. Jumlah yang perlu diambil mengikut pada badan seseorang. Kak long memang mengamalkan LECITHIN 6 biji setiap hari. Jadi apabila ada masalah ini, mungkin 6 biji tidak mencukupi.

Berminat nak mencuba produk Shaklee?

Hubungi saya

~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com




Nur Adha @ Kak Long Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 019-7987970

Saturday, July 8, 2017

GREEN SMOOTHIES MENU PILIHAN MEREKA YANG BERDIET

Salam sayang

Korang masih dalam mood raya lagi ke? Ya lah kan, raya kan sebulan katanya hihi.

Ni nak cerita, masa bulan puasa hari tu kejadiannya... Kak long ni ada mengikuti 1 kelas diet online. Sebenarnya join kumpulan ni tahun lepas tapi penganjur buka kembali penyertaan mereka yang nak ikut untuk bulan puasa kira macam alumni lah kan.

Grup diet ni memang sangat membantu kak long dalam merealisasikan impian untuk kekal sihat, bertenaga di samping mendapatkan berat idaman. Salah satu ilmu yang diajar dalam grup ni adalah pemakanan sihat. Menu yang kami wajib ambil setiap hari adalah Green Smoothies.

Green Smoothies ni adalah minuman sayuran mentah. Kak long tak pernah blend sayur untuk dibuat jus walaupun ada juga minum jus pegaga di kedai makan. Tapi jus pegaga tu rasanya masih boleh diterima. Bila buat sendiri ni macam-macam resipi boleh digunakan dengan bermacam sayuran.

Image may contain: food
Green Smoothies: Romaine + mangga + ESP + air sejuk ๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹

Resipi Green Smoothies ni pun ringkas je iaitu sedikit buah (sebagai pemanis asli), sayur, serbuk protein dan air sejuk/ ais. Kak long gunakan blender Shake and Take untuk buat smoothies ni. Dalam bulan puasa, kitorang digalakkan ambil semasa sahur dan sebagai supper.

Korang, pertama kali kak long nak telan GS ni memang ambik masa sebab bau sayur yang tak berapa nak sedap ni (macam ada bau maung-maung sikit) tapi bila dah rasa, sebenarnya okay je. Kena tukar mentaliti kita sendiri bab-bab sayur ni.

Green Smoothies ni sangat membantu kelancaran proses pembuangan terutamanya di bulan puasa. Selain tu, jika kita mengambil Green Smoothies ni setiap hari, akan nampak perbezaan yang agak ketara dari segi kebuncitan perut, struktur kulit dan rambut.

Sekarang ni GS ni dah memang jadi makanan harian kak long. Memang syiokkkk


Berminat nak mencuba produk Shaklee?

Hubungi saya

~ Nur Adha Mansor
~ Shaklee ID: 852417
~ sms|whatsapp: 019-7987970
~ Emel: nuradhamansor@yahoo.com

Sunday, July 2, 2017

Tawaran PWP istimewa Julai 2017

Salam sayang

Bulan ni Shaklee banyak buat tawaran PWP untuk pembelian set tertentu.

Nak tahu lebih lanjut, boleh lihat gambar di bawah






Jika korang berminat untuk mendapatkan merchandise Shaklee macam yang kat atas ni, jangan segan-segan contact kak long ye ๐Ÿ˜€

Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970
nuradhamansor@yahoo.com

Friday, June 2, 2017

Berpuasa tanpa Gastrik

Salam sayang

Kak long dulu memang rajin bebeno kena gastrik.  Tak boleh lambat makan,  tak boleh makan pedas. Banyak kena pantang.

Salah satu cara kak long dulu adalah dengan mengambil susu setiap hari. Sekurangnya berkurang lah juga simptom gastrik tu.

Tapi sejak kenal Shaklee,  dan mengamalkan SET GASTRIK, alhamdulillah gastrik makin malu nak menyinggah.  Salah satu item dalam #setgastrikshaklee adalah ESP.  Waktu puasa ni hari-hari kak long pasti membancuh 1 cawan ESP.  Bukan sahaja untuk mengelakkan gastrik malah sumber tenaga untuk kak long.  Takde lah melepek bila dah petang ๐Ÿ˜€



Yang menariknya dalam Set Ramadhan Shaklee ni,  lecithin turut disertakan.  Kenapa?  Lazimnya mereka yang berpuasa kurang mengambil air  yang mencukupi.  Itu menjadi salah satu punca sembelit.  Lecithin membantu mengurangi simptom sembelit kerana ia membantu melembutkan najis. Sebab itulah kenapa lecithin disertakan di dalam Set Ramadhan ini.


Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970

Wednesday, May 10, 2017

PERCUTIAN KELUARGA - PERLU KE?

Salam sayang 

Image result for family vacation quotes

Kak long memulakan tradisi bercuti bersama keluarga ini sejak tahun 2015. Sebelum itu, bila bercuti sekadar pulang ke kampung kak long di Batu Pahat, Johor atau Seremban, Negeri Sembilan atau pulang ke kampung suami di Mersing, Johor.

Destinasi pertama kami adalah PULAU LANGKAWI. Kedua-dua kami suami isteri pernah ke Langkawi namun ketika zaman belajar. Maklum bila pergi zaman belajar, jadual tentu berbeza dan perbelanjaan pun berbeza kan.

Tahun berikutnya, kami ke TERENGGANU pula. Niat asal adalah ingin menghadiri majlis perkahwinan sepupu di Kemaman. Namun disebabkan adik bongsu kak long menetap di Dungun, kami pun memanjangkan cuti dan berjalan-jalan ke sekitar Kuala Terengganu. Menarik namun perlu lebih masa untuk cover lebih banyak tempat lagi yang tidak sempat kami jelajahi.

Dan kali ini, tahun 2017 ini kami ingin ke Langkawi sekali lagi. Ini kerana semasa percutian semasa 2015, kami tidak dapat menaiki kereta kabel kerana masalah penyelenggaraan. Jadi besar harapan kami untuk menaiki kereta kabel kali ini.

Okay, sebenarnya PENTING ke untuk kita bawa keluarga pergi BERCUTI?

Kak long rasa ia sangat penting. Selain untuk meningkatkan ukhuwah antara kita, ia juga membantu kita untuk lebih mengenali peribadi ahli keluarga yang lain. Secara tak lansung, jalinan silaturrahim akan lebih erat

Selain itu, ia dapat membuka mata kita tentang perbezaan budaya, cara bercakap serta jenis makanan yang ada di satu-satu tempat (Malaysia ni kan pelbagai budaya). Untuk anak-anak, aktiviti percutian membuka minda serta memberi pengalaman baru buat mereka. Jauh berjalan, luas pengalaman kan

Bercuti juga merehatkan minda serta masa untuk kita mengatur kembali urusan kehidupan berkeluarga kita. Jika sebelum ini kita sibuk bekerja, masa bercuti inilah kita recharge kembali idea dan tenaga. Percayalah sebaik sahaja kita habis bercuti dan mula masuk kerja kembali, tenaga serta idea yang lebih baik dapat diberikan.

Dah ada perancangan untuk bercuti tahun 2017? Jika belum, apa kata korang sediakan perancangan dan bajet percutian. Ambillah masa untuk bercuti. Bagus untuk fizikal serta mental dan emosi kita

Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970