Wednesday, October 4, 2017

Nanas Pelembut Daging - Pengedar Shaklee Manjung

Salam sayang 

Korang yang selalu ke dapur tu kan, biasanya kalau masak daging mesti lama menunggu betul tak? Ni kaklong tanya mereka yang takde Noxxa hehe.

Tapikan sebenarnya tak perlu nak tunggu lama pun. Yang penting kita tahu kaedah yang mudah tapi berkesan untuk lembutkan daging ni

Kaklong memang suka kaedah ni dan memang terbukti pun.

Image result for serbuk bromelain

Gunakan buah nanas. Tak perlu banyak, sepotong dua dah memadai. 

Caranya dengan mengisar nanas dan campurkan sekali di dalam periuk atau kuali yang mengandungi daging tu. Masukkan semasa daging baru dicampur. Gaulkan dan biar sebati. Masak seperti biasa.

Nak tahu kenapa nanas ni boleh lembutkan daging? 

Sebabnya nanas ni ada enzim bromelain. 

Enzim inilah yang berfungsi untuk mengempukkan daging.

Image result for bromelain meat tenderizer

Kalau korang rajin kan, ada je sebenarnya serbuk bromelain ni dijual di pasaraya.

Tapi pada kaklong lebih mudah mencari nanas berbanding cari serbuk bromelain.

Korang cuba tau, dah cuba, boleh komen kat entri ni.


Jika ada yang berminat nak dapatkan SET PROMO ESP
 cepat-cepat contact kak long tau

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970
nuradhamansor@yahoo.com