Monday, December 18, 2017

ANAK KURANG BERAT BADAN PERLU MAKANAN BERKALORI TINGGI (Part 1) - Pengedar Shaklee Manjung


Salam sayang

Sepetang semalam di klinik kesihatan. Rutin pemeriksaan buat anak dara berdua ni

So far semuanya ok tapi bila ditimbang,hmm anak dara kaklong berdua ni kategori KBB.

Korang tau tak KBB tu apa? KBB tu kurang berat badan. Walhal dua beradik ni memang makan tak berenti. Jenis tak menolak rezeki katanya. Kalau ada 5orang berbeza yang makan, memang 5 orang tu jugalah mintak disuap makanan hihi

Lepas ni cik misi suruh diorang makan lebih lagi. Cik  misi kata anak-anak kena ikut graf. Memang lah ada yang kurang berat tapi sebaiknya jangan lah sampai ke kawasan kuning tu. Sebabnya dua anak dara ni dah kat borderline dah.

Hmm kalaulah ibunya yang KBB kan best. Ni, ibu asyik masuk kategori LBB jek 🙈

Jadi kaklong kenalah ambik inisiatif untuk pastikan berat diorang ni naik. Sebabnya bulan depan dah kena check up lagi sekali khusus untuk monitor berat badan diorang ni hmmm.

Sebenarnya untuk anak-anak yang ada masalah kurang berat badan ni kan, ada je jalan penyelesaiannya. Terutama jika anak tu takde masalah selera makan.

Antara penyelesaian yang boleh kita ambik ialah dengan memberi anak-anak ni makan makanan berkalori tinggi.

Makanan kalori tinggi tu apa?

Kalori tu adalah pengukuran asas untuk memberitahu jumlah tenaga yang boleh dibekalkan olehe sesuatu jenis makanan.

Jadi makanan berkalori tinggi ni adalah makanan yang lazimnya mempunyai kandungan tenaga yang banyak. Atau boleh juga didefinisikan sebagai makanan yang membekalkan tenaga yang banyak.

Bila sebut makanan kalori tinggi mesti ramai yang ingat makanan bergoreng dan berlemak je kan. Eh, ada je buah-buahan yang berkalori tinggi.

Eating fruit while pregnant helps baby's cognitive development

Kat bawah ni contoh buah yang ada kandungan kalori yang tinggi.

1. Pisang (89 Kkal, per 100 gram)

Memiliki banyak nutrisi yang baik untuk tubuh, seperti potasium, fosforus, kalsium dan zat besi serta vitamin lainnya.

2. Kurma (282 Kkal, per 100 gram)

Buah kecil dan manis dari timur tengah ini memiliki kandungan kalori yang sangat tinggi. Rasanya yang manis dan mengandung banyak sekali gula adalah penyebab dari tingginya kalori yang terkandung di dalam buah kurma ini. Mungkin tidak akan merasa kenyang dengan memakan 3 buah kurma, namun percayalah, kalori dari 3 buah kurma sudah cukup bagi anda.

3. Avocado (160 Kkal, per 100 gram)


Buah avocado merupakan makanan yang mengandung kalsium yang tinggi, namun nilai kalorinya juga tinggi. Boleh diambil tapi jangan berlebihan.

4. Anggur (69 Kkal, per 100 gram)

Kandungan gula yang tinggi pada anggur membuat buah ini memiliki kadar kalori yang juga tinggi.

5. Kelapa (354 Kkal, per 100 gram)

Kelapa merupakan buah yang sangat menyegarkan. Namun ternyata, kelapa merupakan buah dengan kadar kalori yang tinggi. Kalori ini diperoleh dari tingginya kadar lemak yang terdapat pada buah ini.

6. Mangga (156 Kkal, per 100 gram)

Manis, ranum, bernutrisi ini termasuk buah-buahan dalam makanan sihat. Buah yang memiliki isi berwarna oren kekuningan ini sangatlah menarik untuk diambil setiap hari namun, hati-hatilah dengan kandungan kalorinya.

7. Pir (58 Kkal, per 100 gram)


Fakta mengejutkan, bahwa 96 persen dari daging buah pir adalah lemak. Ini bermaksud pir juga merupakan salah satu buah dengan kadar kalori yang tinggi. 

8. Blueberry (38 Kkal, per 100 gram)

83% dari buah yang manis dan enak ini merupakan lemak. Hal ini disebabkan kandungan gula yang tersimpan pada blueberry ini sangatlah tinggi.

9. Raspberry (52 Kkal, per 100 gram)

Sama seperti blueberry, buah ini juga memiliki kandungan lemak yang tinggi, yang dihasilkan oleh adanya gula. Namun kadarnya lebih rendah dari pada blueberry, iaitu hanya sekitar 60persen saja lemak yang terkandung dalam buah ini.

10. Epal (52 Kkal, per 100 gram)


Buah ini adalah buah yang menyegarkan dan kaya akan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh tubuh, bahkan dikonsumsi sebagai makanan untuk diet sihat. Namun demikian, ternyata epal juga memiliki kandungan kalori yang cukup tinggi.

11. Kacang -Kacangan dan Biji-Bijian

Sama seperti buah-buahan, walaupun kacang dan biji-bijian memiliki banyak manfaat dari segi nutrisi. Selain vitamin dan mineral bagi tubuh, ternyata kacang dan biji -bijian memiliki kalori yang tinggi dan sangat berbahaya bagi tubuh apabila dikonsumsi secara berlebihan.

Jenis kacang dan biji-bijian ini ternyata sanggup menghasilkan 719 kalori untuk 100 gramnya.

Nampaknya lepas ni memang kaklong kena berikan anak-anak ni makan buah yang berkalori tinggi lah. Pisang dan mangga memang pun kegemaran anak-anak.

Berminat menjadi ahli Shaklee atau mencuba produk?


Hubungi



Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com