BUAH BETIK - PENUH KHASIAT DAN KEBAIKAN (SIRI 1)


Kenal tak si oren ni? Nampak menyelerakan kan? Inilah buah betik. Betik tergolong dalam keluarga Caricaceae dan genus carica. Korang tau tak betik ni sebenarnya buah import tau. Betik ni berasal dari Mexico Selatan. Dek kerana suhu dan iklim kita di Asia Tenggara ni hampir menyamai tempat asalnya iaitu beriklim tropika, maka mudahlah ia tumbuh di sini.

Masa kecik dulu, ayah kaklong rajin beli betik. Pilihan kami adalah Betik Exotica. Rupanya betik ni banyak jenis tau. Nak tau tak jenis-jenis betik?

Jenis-jenis betik

Sunrise Solo



Pokok varieti jenis ini tinggi apabila berbuah. Mempunyai kulit buah yang licin,berbintik-bintik dan berwarna hijau kekuningan apabila masak.

Betik Subang 6



Subang 6 adalah kultivar yang berpotensi untuk diproses dan ditinkan kerana warna isinya menarik serta saiz buahnya seragam.Ia juga boleh dimakan segar dan tidak mudah patah. Testur buahnya juga bagus dan berwarna merah terang dan isinya kurang manis.

Betik sitiawan


 Kulitnya berwarna jingga kekuningan dengan jalur hijau apabila masak.permukaan buah tidak rata dan kadangkala bertanda garis-garis alur.

Betik batu arang



Varieti ini mempunyai isinya yang merah,padat dan manis dan sesuai dimakan segar dan pemprosesan. 

Eksotika


Eksotika ni hasil kacukan subang 6 dan Sunrise solo. Buahnya yang kecil,seragam serta mudah untuk dikendalikan dan dihidangkan menjadikan kultivar ini sangat popular dikalangan pengguna tempatan. 

Kaklong kalau makan betik eksotika ni senang je. Belah dua dan cedok dengan sudu. Tak payah pikir nak kopek kulit dan potong-potong. Buahnya memang comel dan muat dipegang satu tangan sahaja.

Korang suka betik yang mana satu. Tapi kan sekarang ni kalau beli betik, takde nya la nak tanya jenis apa. Asalkan betik tu cantik rupa parasnya, kami beli je. Lagipun betik ni memang kegemaran anak-anak kaklong. Sebiji tu memang sekali hadap je la.

Untuk dapatkan produk Tasneem Naturel, anda boleh hubungi kaklong



Atau anda juga boleh klik sahaja icon di bawah untuk pembelian terus secara online.

Comments

Popular posts from this blog

TIPS MENANGANI ANAK NAKAL

TIPS BERSEDEKAH LEBIH KREATIF

BALM SKEENZ - PENAWAR PENYAKIT KULIT