Posts

Showing posts with the label anak

SEMBELIT - MASALAH KEBANYAKAN ORANG TERMASUK BAYI

Image
Dalam seminggu berapa kerap agaknya kalian membuang air besar? Setiap hari? Jika jawapannya setiap hari maka kalian boleh dikategorikan sebagai mereka yang mempunyai usus yang sihat.



Setiap hari kita pasti akan makan sekurangnya 3 kali sehari dan minum air sekurangnya 2 liter. Makanan dan minuman ini akan diproses dan dicernakan di dalam usus kecil kita. Fungsi usus besar pula ialah menyerap semua bahan yang ada di dalam usus terutama air. Dalam sehari, usus besar menyerap kira-kira sembilan hingga 10 liter air bersama makanan pepejal dan sebagainya yang sudah dicernakan.

Daripada jumlah keseluruhan makanan dan minuman yang diambil, 90 hingga 95 peratus air diserap oleh usus besar dan yang tinggal akan keluar sebagai najis iaitu kira-kira 100 hingga 200 gram setiap hari. Najis biasanya terdiri dari serat atau fiber yang tidak boleh diproses serta bahan-bahan asing lain yang tidak dapat diserap oleh badan.


Menurut Pakar Runding Perubatan Gastroenterologi dan Hepatologi Pusat Perubatan…

BALM SLEEPTIME - UNTUK ANAK SUSAH TIDUR DAN TAK LENA

Image
Bayi memerlukan tidur yang mencukupi dan berkualiti untuk sentiasa berasa sihat dan gembira. Anak-anak yang tidak cukup tidur akan sentiasa meragam dan serba tidak kena. Ibu-ibu juga akan keletihan demi melayan kerenah anak.
Sleep time membantu masalah anak-anak yang ada masalah tidur sekejap-kejap, tidur mudah terjaga. Bantu anak tidur lebih lena dan bangun dengan mood ceria.
Di Tasneem Naturel kami hanya menggunakan bahan-bahan semulajadi dalam penghasilan balm. Dengan ini, ia selamat digunakan untuk bayi dan juga seisi keluarga.
Bagaimana Sleeptime Balm membantu anak tidur lena? Setiap unit sleep time balm mempunyai pati minyak


Cedarwood
Minyak pati Cedarwood adalah antara bahan yang terkandung di dalam Balm SleepTime dari Tasneem Naturel.

Apa fungsinya? Ia membantu merangsang dan seterusnya meningkatkan hormon tidur yang terdapat di dalam tubuh badan kita. Hormon tersebut dipanggil ‘melatonin’. Apabila tingkat hormon melatonin ini semakin banyak, ia menyebabkan rasa mengantuk da…

IKHTIAR SELAIN UBAT UNTUK ANAK YANG SAKIT

Image
Salam sayang 



Pagi Jumaat lepas, masa kak long bawa si kecil Hana ke klinik ( demam selsema) ramai sungguh ibu bapa yang membawa anak-anak mereka. Dari sekecil bayi hinggalah yang berusia 12 tahun. Kebanyakan daripada mereka menghidapi demam, batuk dan selesema.

Kak long suka nak kongsikan apa yang boleh kita ibu bapa lakukan ketika anak-anak kita sakitselain dari berjumpa doktor.



i) Antara petua atau pesanan yang pernah guru kak long berikan adalah dengan bersedekah atas nama si anak yang sakit itu. Hikmah bersedekah ni kan salah satunya adalah membentengkan diri dari segala macam kecelakaan, jadi semoga dengan niat sedekah itu, kesihatan anak kita bertambah baik



ii) Membaca dan mensedekahkan Surah Yaasiin serta Al-Waqiah buat mereka. Dengan bacaan surah-surah ini, ia membantu meniupkan semangat yang positif kepada roh kita sekaligus ia membantu dalam menentang/ melawan sakit yang mereka hadapi



iii) Membuat solat hajat untuk mereka. Doa ibu dan ayah terutamanya ibu adalah doa yang …

TIPS BERSEDEKAH LEBIH KREATIF

Image
Harta yang dimakan makin lama pasti makin menyusut. Tapi bila diniatkan atas sedekah, in shaa Allah lebih menyubur dan sentiasa dalam lindungan rahmat Allah. Hidup kita tak lama mana pun kat atas bumi ini. Hanya sedekah jariah yang jadi talian hayat kelak di alam barzah.

“Sesungguhnya orang-orang lelaki yang bersedekah dan orang-orang perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas), akan digandakan balasannya (dengan berganda-ganda banyaknya), dan mereka pula akan beroleh pahala yang mulia.” ( Surah Al Hadid – Ayat 18)

Pagi ni kaklong nak kongsikan 11 tips yang kreatif untuk bersedekah. Tips ni kaklong perolehi dari zayan.com. Jom baca dan amalkan.

1. Letakkan ditingkap rumah segelas air atau makanan untuk burung-burung yang datang hinggap dan letakkan nasi bersama ikan serta air untuk kucing-kucing yang datang akan makan.

2.Apabila dapat gaji pada awal bulan, asingkan duit dari gaji untuk disumbangkan kepada anak-anak yatim.

3…

BALM T RUB - PENYELESAI MASALAH KEMBUNG DAN SEMBELIT BAYI

Image
Balm T-Rub ni nama asalnya tummy time balm tapi sudah bertukar pada T-Rub balm kerana tuntutan kelulusan KKM yang tak boleh guna nama anggota badan atau nama penyakit. Untuk memudahkan, maka nama T-Rub telah dipilih.
Siapa yang boleh guna Balm T Rub ni? 🌸 anak yang sembelit, kembung perut, cirit birit dan sakit perut
🌸 ibu mengandung yang loya, sembelit & pedit ulu hati.
🌸 ibu yang bersalin & dalam pantang
🌸 Wanita yang ada masalah PMS/senggugut

Rupa-rupanya antara bahan utama dalam balm Trub ni bahan asas dalam masakan melayu kita je. Serai, bunga lawang, halia. Kat bawah ni kaklong senaraikan setiap bahan dan manfaatnya ye.
Serai Membantu tingkatkan sistem penghadaman, pembuangan air kecil dan mencegah pembentukan gas berlebihan dalam usus. Ia juga mengurangkan masalah usus.
Halia Meransang pengeluaran jus gastrik dan air liur yang membantu penghadaman. Membantu masalah kembung dan buang toksin dari badan.  Melegakan ketidakselesaan perut.
Bunga Lawang  Boleh mempercepatk…

JADUAL IMUNISASI BAYI 2018

Image
Kaklong nak kongsikan jadual imunisasi bayi yang terkini (2018) untuk rujukan para pembaca.


Nota: BCG adalah Basile Calmette-Guerin, Vaksin yang memberi perlindungan terhadap Tuberkulosis.DTap adalah kombinasi Vaksin yang memberi perlindungan terhadap Difteria, Tetanus dan Pertusis.DT adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Difteria dan Tetanus.Hib adalah Haemophilus Influenzae type B.MMR adalah Measles (campak),Mumps (beguk) dan Rubella.MR adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Measles (campak) dan Rubella.JE adalah Japanese Encephalitis. Vaksin ini hanya diberikan di Sarawak.HPV adalah Human Papillomavirus. Vaksin ini hanya untuk remaja perempuan 13 tahun. Dos 2 diberikan dalam tempoh 6 bulan selepas Dos 1.Kesemua yang di atas boleh didapati di klinik kesihatan, klinik desa mahupun hospital berhampiran.
Untuk dapatkan produk Tasneem Naturel, anda boleh hubungi kaklong



Atau anda juga boleh klik sahaja icon di bawah untuk pembelian terus secara online.


KEPERLUAN TIDUR ANAK

Image
Kita selalu risaukan anak-anak kecil yang 5 tahun ke bawah tak nak tidur siang kan. Tapi betul ke memang ada keperluan untuk mereka tidur siang. Jemput baca artikel yang kaklong dah terjemahkan ye.



Berapa lamakah tidur diperlukan?

Kanak-kanak memerlukan jumlah tidur yang berbeza mengikut umur mereka dan disarankan agar anda mengikut panduan yang diberi di bawah untuk memastikan anak anda mendapat rehat yang secukupnya:

0-1 bulan: jumlah masa tidur (setiap hari) = 15-16 jam

Bayi baru lahir lazimnya tidur selama 2-4 jam terus menerus bagi jumlah 15-18 jam sehari. Pada peringkat ini anda boleh menjangka corak tidur anda sendiri akan terganggu apabila corak tidur bayi baru lahir anda tidak mengikut kitaran siang/malam seperti biasa.

1-4 bulan: jumlah masa tidur (setiap hari) = 14-15 jam

Sekitar umur 6 minggu, bayi anda akan mula membentuk corak tidur yang lebih tetap. Dia mungkin tidur di antara 4-6 jam dan lebih lama pada sebelah malam.

4-12 bulan: jumlah masa tidur (setiap hari) = 14-15 ja…

BUAH BETIK - KHASIAT DAN KEBAIKANNYA (SIRI 2)

Image
Tengah hari tadi korang tentu dah baca jenis-jenis betik yang ada di Malaysia kan. Jadi petang ni kaklong nak kongsikan pula apa kebaikan dan khasiat buah betik pada kita. Pengambilan buah betik 1-3 kali seminggu sangat bagus untuk sistem tubuh badan kita.

Betik ni boleh diambil dengan salad buah-buahan, atau dalam masakan lain. Malah betik ni boleh digunakan secara langsung pada kulit (buat masker/ pupur).

Terbaik untuk kecantikan kulit
Betik baik untuk kulit samada dimakan atau digunakan di luaran.Anda boleh gunakan betik sebagai masker untuk muka. Ia membantu untuk menghilangkan jerawat dan membuka liang yang tersumbat. Ia juga bertindak menghilangkan sel-sel mati serta memberikan kulit muka segar dan lembap.

Mencegah serangan jantung Betik kaya dengan serat dan mampu merendahkan tahap kolesterol. Ia mengandungi enzim yang membantu mencegah pengoksidaan kolesterol, yang dapat mencegah serangan jantung.

Awet Muda
Antioksidan dalam betik membantu dalam mengawal penuaan pramatang. …