Showing posts with label esp. Show all posts
Showing posts with label esp. Show all posts
,

Diabetes dan Indeks Glisemik - Apa Kaitannya? - Pengedar Shaklee Manjung

Salam sayang 

Apakah yang dimaksudkan dengan Indeks Glisemik?
Indeks glisemik (IG) mengukur berapa cepat makanan yang mengandungi karbohidrat (seperti nasi) meningkatkan paras gula dalam darah seseorang selepas makanan tersebut dimakan.
  • Makanan yang meningkatkan paras gula dengan perlahan dipanggil makanan rendah IG.
  • Makanan yang meningkatkan paras gula secara sederhana dipanggil makanan sederhana IG.
  • Makanan yang meningkatkan paras gula dengan cepat dipanggil makanan tinggi IG.

Apakah makanan yang tergolong dalam kategori rendah, sederhana dan tinggi IG?
IG makanan diberi dari skala 1 hingga 100.
Apabila nilai IG sesuatu makanan itu semakin tinggi maka semakin cepat makanan itu dapat menaikkan paras gula dalam darah.
CARTA INDEKS GLISEMIK
Makanan berkanjiSayur-sayuranBuah-buahanSusu dan hasil tenusuSnek
Makanan berkanjiSayur-sayuranBuah-buahanSusu dan hasil tenusuSnek
Rendah GI (55 atau kurang)
BarliKacang hijau (green peas)EpalSusu penuh krimSusu coklat
KeladiKubisTembikaiSusu skimBar coklat
Oat bran, mentahBrokoliPisang beranganYogurtPizza
TomatoPirMinuman kacang soyaKaripap
DurianKastadAis krim
Sederhana GI (56 ke 69)
BasmatiKentang rebusBetikDonat
Tosai bersama chutneySultanas
Nasi lemakKismis (Canada)
Biskut ‘digestive’
Tinggi GI (70 dan ke atas)
Mihun/ makaroni gorengKurmaWafel
Roti canai bersama kari dalNenasBubur sagu
Beras pulut dan wangiLaici dalam tinHumus
Ubi keledek
Daripada senarai di atas, mungkin anda akan rasa terkejut apabila melihat kedudukan ais krim sebagai makanan rendah IG dan buah nenas sebagai makanan tinggi IG. Adakah ini bermakna pesakit diabetes digalakkan mangambil ais krim lebih kerap berbanding nenas? Jawapannya adalah TIDAK. Buah nenas dapat membekalkan tubuh dengan vitamin dan mineral yang penting untuk kesihatan manusia.
Ideanya bukanlah untuk mengelakkan langsung daripada mengambil makanan tinggi IG tetapi ambillah makanan tinggi IG bersama makanan rendah IG supaya hidangan tersebut menjadi sederhana IG.  

Adakah konsep IG wajib dijadikan amalan oleh pesakit diabetes?
Kajian telah mendapati bahawa diet rendah kaloripenurunan berat badan (untuk mereka yang perlu menurunkan berat badan) dan jumlah pengambilan karbohidrat yang betul dalam sehari merupakan langkah lebih efektif bagi kawalan gula yang lebih baik berbanding amalan konsep IG sahaja.
Amalan pengambilan makanan rendah IG boleh dijadikan salah satu langkah bagi membantu mengawal paras gula dalam darah tetapi konsep ini tidak sepatutnya menjadi strategi utama.

Tips amalan pemakanan rendah IG :
  • Pilih satu jenis makanan rendah IG ketika mengambil snek atau hidangan utama.
  • Makan makanan tinggi IG dalam jumlah yang  sedikit.
  • Pilih beras basmati.
  • Pilih roti, bijirin dan pasta gandum penuh (whole grain).
  • Amalkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran segar berbanding jus atau buah/ sayur dalam tin.
  • Pilih kentang rebus berbanding kentang lecek.
  • Amalkan pengambilan kacang dan lentil seperti kacang kuda dalam diet anda.

Apa pula yang dimaksudkan dengan muatan glisemik (MG)?
Setakat ini, perbincangan tentang IG tidak mengambil kira tentang saiz hidangan. Muatan glisemik juga mengukur berapa cepat makanan mengandungi karbohidrat boleh meningkatkan paras gula seseorang tetapi ia mengambil kira jumlah saiz hidangan individu tersebut ambil.
  • Makanan rendah MG mempunyai nilai 10 dan ke bawah.
  • Makanan sederhana MG mempunyai nilai 11 – 19.
  • Makanan tinggi MG pula bernilai 20 dan ke atas.
Nilai Muatan Glisemik (MG)Kelas MG
10 dan ke bawahRendah MG
11-19Sederhana MG
20 dan ke atasTinggi MG
Cara pengiraan adalah seperti berikut :
IG sesuatu makanan didarab dengan jumlah karbohidrat dalam hidangan yang diambil, kemudian bahagi 100.
Contoh di bawah mungkin dapat memberikan gambaran yang lebih jelas kepada anda.
IG ubi keledek : 70 (tinggi IG)
Kandungan karbohidrat dalam ½ cawan : 15 g
MG = 70 x 15 ÷ 100 = 10.5 ~ 11 (sederhana MG)
Apakah maksudnya ?
Walaupun ubi keledek tergolong dalam kategori tinggi IG, tetapi ubi keledek memberi impak sederhanakepada paras gula kerana MG ubi keledek terletak dalam sederhana MG.
Untuk memahami konsep IG dan MG, mungkin ia perkara yang sedikit sukar. Jangan risau tentang pengiraan yang ditunjukkan. Anda hanya perlu ingat tips yang telah diberikan di atas.
Mesej penting :
  • Konsep IG dan MG boleh digunakan sebagai langkah tambahan untuk merancang pengambilan makanan anda. Konsep ini tidak seharusnya menjadi konsep utama.
  • Pengambilan makanan yang mempunyai rendah IG tetapi tinggi dengan kandungan lemak perlu dihadkan (seperti pizza) tetapi pengambilan makanan yang tinggi IG tetapi ia juga kaya dengan vitamin dan mineral adalah lebih digalakkan (seperti buah kurma).
  • Anda harus ingat bahawa perkara yang paling penting adalah pastikan pengambilan diet anda seimbang. Pegawai Dietetik anda dapat membantu untuk memberi nasihat pemakanan yang terperinci. Sekiranya anda tidak pernah berjumpa dengan Pegawai Dietetik, anda boleh minta doktor membuat rujukan kepada Pegawai Dietetik.
 

Rujukan
  1. American Diabetes Association. www.diabetes.org
  2. Brand Miller J, Petocz P, Hayne S & Colagiuri S (2003) Low glycemic diets in the management of diabetes. A meta-analysis of randomized controlled trials. Diabetes Care 26(8): 2261-7.
  3. Diabetes UK. www.diabetes.org.uk
  4. Malaysians’ Dietitians Association (2013). Medical Nutrition Therapy Guidelines for Type 2 Diabetes.

Share:
Read More
, ,

Indeks Glisemik - Pengedar Shaklee Manjung

Salam sayang 

Korang tau tak apa sebenarnya INDEKS GLISEMIK?

Indeks Glisemik ni diperkenalkan oleh Dr Jenkins seorang saintis pada tahun 1981.

Indeks Glisemik digunakan untuk menilai jenis karbohidrat serta kesannya pada paras glukosa dalam darah.

Indek Glisemik bermula dari angka 0 hingga maksimum angka 100. Angka 0 menunjukkan yang makanan tersebut langsung tidak meningkatkan paras glukosa dalam darah manakala angka 100 menunjukkan makanan yang paling banyak meningkatkan paras glukosa dalam darah

Rajah di bawah menunjukkan perkaitan tahap Indeks Glisemik dengan pembebasan glukosa dalam darah

Image result for makanan glisemik rendah

Indeks Glisemik boleh dikategorikan kepada 3 kategori

i) Kategori Indeks Glisemik (GI) Tinggi 
Makanan di bawah kategori ini adalah makanan yang mudah dan cepat dihadam. Ini mempercepatkan peningkatan gula dalam darah. Lazimnya ia adalah makanan diproses.
Bacaan GI adalah pada 70 dan ke atas

ii) Kategori Indeks Glisemik (GI) Sederhana
Makanan yang mempunyai GI sederhana terletak pada GI 55-69

iii) Kategori Indeks Glisemik (GI) Rendah
Makanan dalam kategori ini akan membebaskan gula ke dalam darah secara perlahan-lahan. Lazimnya ia adalah makanan yang kompleks seperti beras perang, ubi keledek.
Kadar GI adalah pada tahap 55 dan ke bawah.

Jadual di bawah adalah contoh 
Makanan mengikut Indeks Glisemik sebagai panduan

Image result for makanan glisemik rendah


Untuk kesihatan yang berterusan, sebaiknya kita mengamalkan makanan yang mempunyai Indeks Glisemik yang rendah. Ini membantu sistem tubuh badan kita agar dapat memproses makanan dengan lebih baik dan mengelakkan kecelaruan dalam sistem tubuh kita.

Berminat menjadi ahli Shaklee atau/dan mencuba produk Shaklee?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 

nuradhamansor@yahoo.com

Share:
Read More
,

PROMOSI OKTOBER 2017 - Pengedar Shaklee Manjung

Salam sayang 

Hari ni memang rasa syok sangat.

Selain dari dah masuk OKTOBER, bulan kelahiran kaklong (yeayyyy)

Shaklee pun ada buat OFFER BAIK PUNYA!

ESP Offer 5% diskaun untuk pembelian 4 tong
Perghhh lama dah Shaklee tak buat offer macam ni. Harus rembat ni.


Image may contain: 4 people

Jika ada yang berminat nak dapatkan SET PROMO ESP
 cepat-cepat contact kak long tau

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970
nuradhamansor@yahoo.com
Share:
Read More
, , , , , , ,

Set Radiant 4 untuk Kulit Flawless - RahsiaSihat.com

Salam sayang 



Kak long kan paling suka tengok orang yang kulitnya flawless tau. Tak kisah pun apa warna kulit. Yang penting flawless. Takde cela, takde noda, takde parut atau biji hitam ke putih ke takde. Memang bersih. licin dan gebu.

Memang idaman kak long kulit macam tu. Rasanya last kak long ada kulit ala ala baby ni masa zaman sekolah. Dah masuk universiti, dah pandai nak tepek macam-macam benda kat muka ni hah masa tu lah benda lain pun ikut naik juga.

Kekadang tu rasa menyesal juga. Macam-macam jenama mendarat kat kulit muka kak long ni tau. Asalnya saje guna mak punya. Mendapat la lepas tu. Kulit jadi kasar, kering, menggerutu semua ada. Cantik sikit banding katak puru.

Sekarang ni dah banyak ok dah banding masa awal kerja. Jerawat batu Alhamdulillah memang dah pergi dah. Yang tinggal cuma kesan-kesan jerawat dan parit chicken pox kecik dulu. Dan satu lagi masalah adalah jerawat pasir belah bawah dagu dan bawah pipi.

Sekarang ni kak long cuma banyakkan amik buah-buahan segar. Amalkan vitamin The Radiant 4 yang memang ohsem sangat ni. Dan pastikan minum air cukup at least 2 liter sehari. Kemudian kena cukup tidur. Tapi jadi mak budak yang tengah menyusu ni memang tak cukup tidur tu perkara biasa. Cuma tidur lebih awal sebelum jam 11. Itupun dah cukup bagus.

Dalam The Radiant 4 ni kan ada 4 jenis vitamin kan.


ESP - Energizing Soy Protein

Badan dihasilkan dari protein dan dengan itu, untuk memiliki kulit yang sihat berseri, pengambilan protein yang mencukupi adalah penting. ESP

Membekalkan asid amino yang penting, yang tidak dihasilkan oleh tubuh untuk fungsi kulit yang optimum.
Menyokong pengeluaran sel-sel kulit yang sihat.
Terlibat dalam pemulihan serta pembaikan sel dan tisu kulit.
Menghasilkan hormon yang sihat dan enzim penting untuk kulit.
Menyokong pengeluaran asid amino glutation yang membantu melindungi sel-sel kulit dari kerosakan akibat cahaya matahari.

Vitamin C - Sustain Released 500mg

Bertindak sebagai antioksidan. Vitamin C menggalakkan penghasilan kulit yang sihat dengan meneutralkan kerosakan disebabkan oleh radikal bebas. Walaubagaimanapun, badan kita tidak berupaya untuk menghasilkan vitamin C. 
Pengambilan vitamin C membantu untuk :

Mengurangkan kedutan, melegakan kulit yang kering dan kasar.
Menggalakkan penghasilan kolagen dan regenerasi kulit.
Membantu dalam penyembuhan luka.
Mempertahankan kulit daripada radikal bebas.

Serbuk Kolagen Shaklee

Kolagen adalah struktur penting untuk kulit. Ia mengekalkan keanjalan kulit dan menghalangnya daripada berkedut, berparut dan menjadi kendur. Yang bagusnya, badan kita boleh menghasilkannya sendiri.

Walau bagaimanapun, apabila usia semakin meningkat, jumlah kolagen yang dihasilkan semakin berkurangan. Ianya akan mendedahkan kita kepada risiko kulit berkedut dan kendur. Jadi untuk nampak awet muda (kulit tegang dan tiada kedut penuaan) pengambilan kolagen perlulah bermula sekarang

Kolagen tambahan bertujuan untuk:

Kulit yang lebih anjal.
Mengurangkan kedutan.
Kulit yang lebih lembut, lebih padat.
Mengurangkan parut.

GLA 

Kulit yang sihat bergantung pada jumlah asid lemak pada bahagian kulit terutamanya, asid gamma-linolenic (GLA). Asid lemak ini berperanan penting untuk mengekalkan kelembapan kulit dan juga:

Mengurangkan gatal dan kulit yang bersisik.
Mengekalkan kelembapan kulit.
Melawan keradangan.

Berminat untuk membeli set The Radiant 4, boleh je klik troli di bawah ni ye. 
Terima kasih

Image result for shopping cart

Untuk KONSULTASI PERCUMA, boleh hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970
nuradhamansor@yahoo.com

Share:
Read More
, , , ,

Promo September - The Radiant 4

Salam sayang 



Alamak macam terlambat je kan nak bagitahu korang pasal promo bulan September ni

Hah ni lah dia promonye. Banner kat atas tu promo bulan ni. The Radiant 4 khusus untuk mereka yang nak kulit muka cantik berseri. Glowing dan flawless gitu la

Apa yang ada dalam Set The Radiant 4 ni?

Perlindungan antioksida dengan Vitamin C


Kekalkan kelembapan kulit dengan GLA


Serbuk soya yang kaya dengan 9 asid amino penting dan kalsium. 

Protein soya ESP membantu mengurangkan kolesterol. Jumlah protein soya yang disyorkan untuk memberikan kesan penurunan terhadap kolesterol darah adalah 25g sehari.

Minuman berkolagen daripada Sisik Ikan Merah (RSS) dengan berat molekul yang rendah untuk penyerapan yang lebih baik.

Berminat untuk membeli set The Radiant 4, boleh je klik troli di bawah ni ye. 
Terima kasih

Image result for shopping cart

Untuk KONSULTASI PERCUMA, boleh hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970
nuradhamansor@yahoo.com
Share:
Read More
, ,

Air koko ASLI dan berkhasiat

Salam sayang

Sarapan apa pagi ni?

Hari ni anak-anak nak minum Milo tapi kat rumah ni memang tak pernah beli stok Milo. Masa kak long kerja, anak-anak biasa minum Milo di rumah pengasuh. Kat rumah biasanya diorang minum air kosong sejuk atau sirap.

Kak long memang banyak membaca tentang minuman tenaga ni dan memang maklum akan kandungannya. Bila dah sepenuh masa di rumah, maka inilah masa yang boleh kak long gunakan untuk mengurangkan makanan terproses ini.

Sebelum ini semasa lelas GFKC pun kami diajar untuk memilih bahan atau sumber makanan asli berbanding makanan terproses ni.

Jadi pagi ni kak long cuba resipi air koko asli untuk hidangan sarapan anak-anak


Inilah bahan yang kak long gunakan.

1 sudu kecil - Serbuk koko
2 scoop - Mealshake
1 scoop - ESP
3 sudu kecil - Organic raw cane sugar
Air sejuk
Ais

Kisarkan bahan-bahan kecuali ais untuk sebatikan. Masukkan dalam jag dan boleh tambah ais untuk lebih sejuk 😘

Rasa air koko ni lebih sedap. Yang tiada Mealshake dan ESP boleh gunakan susu segar ye. Memang lemak-lemak manis rasa air koko ni. 

Jika nak mencuba ESP dan Mealshake yang ada di resipi ni,
 boleh hubungi


 Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970
Share:
Read More
, , , ,

Berpuasa tanpa Gastrik

Salam sayang

Kak long dulu memang rajin bebeno kena gastrik.  Tak boleh lambat makan,  tak boleh makan pedas. Banyak kena pantang.

Salah satu cara kak long dulu adalah dengan mengambil susu setiap hari. Sekurangnya berkurang lah juga simptom gastrik tu.

Tapi sejak kenal Shaklee,  dan mengamalkan SET GASTRIK, alhamdulillah gastrik makin malu nak menyinggah.  Salah satu item dalam #setgastrikshaklee adalah ESP.  Waktu puasa ni hari-hari kak long pasti membancuh 1 cawan ESP.  Bukan sahaja untuk mengelakkan gastrik malah sumber tenaga untuk kak long.  Takde lah melepek bila dah petang 😀



Yang menariknya dalam Set Ramadhan Shaklee ni,  lecithin turut disertakan.  Kenapa?  Lazimnya mereka yang berpuasa kurang mengambil air  yang mencukupi.  Itu menjadi salah satu punca sembelit.  Lecithin membantu mengurangi simptom sembelit kerana ia membantu melembutkan najis. Sebab itulah kenapa lecithin disertakan di dalam Set Ramadhan ini.


Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970
Share:
Read More
,

ESP - PILIHAN UTAMA KETIKA BERPUASA

Salam sayang 

ESP!! ESP!! ESP!! 😱 😱 😱 

ESP sememangnya menjadi kegemaran ramai serta pilihan ibu-ibu terutama menjelang Ramadhan yang bakal tiba tidak lama lagi. Sekarang ini pun ESP menjadi buruan sebab ramai yang sedang mengganti puasa. Gandingan ESP dan Performance Drink memang terbaik!!!

Kenapa ESP menjadi HOT SELLER ye?

Ramai yang menganggap ESP seakan alat atau bahan yang menahan lapar. 
Tetapi sebenarnya ESP bukanlah alat untuk tahan lapar tetapi disebabkan ESP ini mempunyai nilai Glisemik Indeks yang rendah maka, ia membebaskan glukosa dengan lebih perlahan dan menyebabkan rasa lapar itu berkurang
Glisemik Indeks yang rendah membantu mengawal kandungan glukosa di dalam darah dan ia sangat membantu mereka yang menghidap KENCING MANIS terutamanya.

Ingin mendapatkan ESP?

Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970
Share:
Read More
, , , ,

VITAMIN UNTUK KULIT

Salam sayang

Rajin tak korang membelek-belek muka kat cermin tu.

Ada tak bintik-bintik hitam atau putih terutamanya di bahagian T (T-Zone). Kalau ada, senasib lah kita ye. Memang sangat rimas bila ternampak je makhluk putih dan hitam ni kan. Kekadangan tu rasa nak cungkil aje bagi keluar dan bersih kulit kita.

Selain masalah bintik atau noda hitam dan putih, apabila usia meningkat ke 40an, masalah jeragat pula akan timbul. Jeragat seringkali dikaitkan dengan masalah ketidakseimbangan hormon serta kekurangan sumber kolagen di dalam badan.

Untuk mengatasi masalah kulit sebenarnya pengambilan VITAMIN yang betul banyak membantu



i) Vitamin C

Vitamin C penting dalam pembentukan kolagen. Ramai di antara kita yang mengamalkan produk berunsurkan kolagen. Tetapi sebenarnya dengan pengambilan vitamin C yang konsisten ia membantu penghasilan kolagen yang lebih baik

Keistimewaan Vitamin C Shaklee >>> Terdiri daripada gabungan 120mg Bioflavonoid yang membantu tindakan vitamin C lebih efektif serta bertindak secara pelepasan masa. Ini bermaksud 1 biji tablet 500mg akan dilepaskan setiap 1 jam dengan kadar 100mg

ii) Vitamin E

Turut digelar vitamin awet muda kerana ia membantu melambatkan penuaan. Vitamin E juga dikatakan menyeimbangkan hormon serta mengawal kandungan minyak/ sebum pada liang roma kulit.

Keistimewaan Vitamin E Shaklee >>> Vitamin E dari unsur semulajadi (d- alfa-tokoferol) sebanyak 400iu per kapsul. Mengandungi unsur Selenium (10mcg) yang mana selenium dan vitamin E bertindak bersama-sama secara sinergistik. Selain itu, Vitamin E Shaklee mempunyai ekstrak biji anggur yang memberikan kadar antioksidan 20x ganda lebih tinggi berbanding vitamin E.

iii) Protein

Membantu mengurangkan kesan hitam akibat kulit mati. Menghasilkan sel baru yang lebih sihat. Kulit yang tidak cukup protein akan lebih mudah kusam dan tidak bersinar.

Keistimewaan ESP Shaklee >>> lengkap dengan 9 jenis asid amino yang diperlukan oleh badan. Dihasilkan tanpa melibatkan proses beralkohol. ESP dihasilkan daripada soya yang asli dan bukan diubahsuai genetik. Melalui program pemantauan penghasilan soya yang berkualiti iaitu IPP (Identity Preservation Program). 1 hidangan ESP bersamaan dengan 14g protein dan mempunyai GI yang rendah iaitu 39 sahaja



Nur Adha @ Kak Long Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 019-7987970
Share:
Read More
,

Ibu Vitamin

Salam sayang-sayang kak long

Kak long teringat kata-kata seorang SID Shaklee yang telahpun lama bersama Shaklee dan mengamalkan Shaklee.

Kata beliau " Amalkanlah vitamin apa pun tapi jangan tinggalkan IBU VITAMIN ni... Iaitu ESP (Protein)"

Mula-mula kak long agak blur lah juga tapi bila buka semula nota lama-lama dan tengok semula kandungan serta fungsi ESP ni maka wajarlah ia digelar IBU VITAMIN

Apa Kelebihan ESP Shaklee?
  • Ia mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif dan hanya memilih soya yang berkualiti tinggi sahaja.
  • Kacang soya yang digunakan adalah mengandungi NON GMO (non genetically modified organism) di mana ia diproses menggunakan suhu yang rendah.
  • Setiap satu tin Soy Isolate Protein Shaklee dihasilkan daripada 30kg kacang soya dan memberikan tenaga segera dan tahan lama.
  • Satu-satunya produk di pasaran yang mengandungi kesemua 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh.
  • Sangat sesuai bagi pesakit kencing manis kerana kandungan Indeks Glisemik (GI) yang rendah iaitu 39.
  • Satu hidangan soy protein ini bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid urik dan sangat mudah diserap oleh badan.
Jom minum soya ESP

Kita dah tahu kan apa KELEBIHAN ESP SHAKLEE ni. 

Jadi apa sebenarnya fungsi ESP dalam diet harian kita?

  1. Sumber protein yang membantu renegrasi sel, otot dan organ. Membantu memperbaiki struktur sel yang rosak. Mereka yang berparut dan mengamalkan ESP Shaklee akan dapat lihat kesan parut mereka yang semakin berkurang
  2. Oleh kerana ia mengandungi GI yang rendah, maka ia memberi tenaga yang berterusan. Sekaligus untuk mereka yang berdiet, sesuai untuk dijadikan snek kerana ia memberi rasa kenyang yang lebih lama
  3. Memperbaiki pigmentasi pada kulit serta membaiki tona kulit supaya lebih sekata
  4. Mempercepatkan kadar penyembuhan luka atau sakit 
  5. Mengandungi unsur kalsium yang membantu mengurangkan risiko kerapuhan tulang dan sendi

ESP ni sememangnya dah menjadi minuman harian kak long sekeluarga. Anak-anak memang gemarkan ESP. 

Ada yang nak mencuba? Jika ada boleh hubungi 

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970
Share:
Read More