Showing posts with label kesihatan. Show all posts
Showing posts with label kesihatan. Show all posts
, , , , ,

SEMBELIT - MASALAH KEBANYAKAN ORANG TERMASUK BAYI


Dalam seminggu berapa kerap agaknya kalian membuang air besar? Setiap hari? Jika jawapannya setiap hari maka kalian boleh dikategorikan sebagai mereka yang mempunyai usus yang sihat.



Setiap hari kita pasti akan makan sekurangnya 3 kali sehari dan minum air sekurangnya 2 liter. Makanan dan minuman ini akan diproses dan dicernakan di dalam usus kecil kita. Fungsi usus besar pula ialah menyerap semua bahan yang ada di dalam usus terutama air. Dalam sehari, usus besar menyerap kira-kira sembilan hingga 10 liter air bersama makanan pepejal dan sebagainya yang sudah dicernakan.

Daripada jumlah keseluruhan makanan dan minuman yang diambil, 90 hingga 95 peratus air diserap oleh usus besar dan yang tinggal akan keluar sebagai najis iaitu kira-kira 100 hingga 200 gram setiap hari. Najis biasanya terdiri dari serat atau fiber yang tidak boleh diproses serta bahan-bahan asing lain yang tidak dapat diserap oleh badan.


Menurut Pakar Runding Perubatan Gastroenterologi dan Hepatologi Pusat Perubatan Tropicana Dr P Rajesh Kumar, setiap individu perlu faham tabiat buang air besar yang normal atau sebaliknya dan ia berbeza bagi setiap individu.

Kekerapan membuang air besar


“Kekerapan tabiat membuang air besar yang normal adalah kurang daripada tiga kali dalam sehari atau lebih tiga kali dalam seminggu. Jika tabiat buang air besar berlaku kurang daripada tiga kali seminggu, ia boleh dikategorikan sebagai sembelit dan lebih tiga kali sehari dianggap cirit-birit."

Keadaan najis



“Selain itu, najis yang normal pula berbentuk sosej manakala ia dikeluarkan dalam tekstur yang lembut seperti mentega kacang,” katanya.

Warna najis yang normal pula ialah daripada coklat kepada kuning keemasan. Kita boleh mendapati gejala tidak normal apabila najis bertukar warna kepada hitam atau hijau.

Najis berwarna hitam seperti rambut kebiasaannya mengandungi darah jika hijau bermaksud ada kuman. Namun, tidak semestinya najis berwarna hijau itu tidak normal kerana ada kalanya ia berlaku apabila individu itu banyak makan sayur.

Jadi kita dah jelas dengan kekerapan yang sebaiknya kita perlu membuang air besar. Serta bagaimana keadaan najis yang dianggap "sihat". Perkara ini mungkin agak menjijikan namun ia sangat penting kerana ia boleh mengganggu kualiti hidup kita.


Untuk dapatkan produk Tasneem Naturel, anda boleh hubungi kaklong



Atau anda juga boleh klik sahaja icon di bawah untuk pembelian terus secara online.

Share:
Read More
, , , , ,

BALM SLEEPTIME - UNTUK ANAK SUSAH TIDUR DAN TAK LENA



Bayi memerlukan tidur yang mencukupi dan berkualiti untuk sentiasa berasa sihat dan gembira. Anak-anak yang tidak cukup tidur akan sentiasa meragam dan serba tidak kena. Ibu-ibu juga akan keletihan demi melayan kerenah anak.

Sleep time membantu masalah anak-anak yang ada masalah tidur sekejap-kejap, tidur mudah terjaga. Bantu anak tidur lebih lena dan bangun dengan mood ceria.

Di Tasneem Naturel kami hanya menggunakan bahan-bahan semulajadi dalam penghasilan balm. Dengan ini, ia selamat digunakan untuk bayi dan juga seisi keluarga.

Bagaimana Sleeptime Balm membantu anak tidur lena?

Setiap unit sleep time balm mempunyai pati minyak


Cedarwood


Minyak pati Cedarwood adalah antara bahan yang terkandung di dalam Balm SleepTime dari Tasneem Naturel.

Apa fungsinya? Ia membantu merangsang dan seterusnya meningkatkan hormon tidur yang terdapat di dalam tubuh badan kita. Hormon tersebut dipanggil ‘melatonin’. Apabila tingkat hormon melatonin ini semakin banyak, ia menyebabkan rasa mengantuk dan seterusnya membuatkan kita tidur

Ylang ylang




Minyak pati Ylang ylang atau bunga kenanga dalam balm sleeptime berfungsi untuk mengawal tekanan darah, mengawal corak pernafasan dan mengurangkan adrenalin iaitu rasa bimbang, marah dan takut.

Ia sesuai untuk memudahkan tidur dan mendapatkan tidur yang lebih nyenyak.

Zaman dulu (masa tok nenek kita la kan) ylang ylang ni biasa digunakan untuk menghias tempat tidur pengantin baru pada malam pernikahan. Malah kalau dah lama  kahwin pun, ia memberi bau yang menyegarkan dan wangi. Aromanya mampu memberi rasa tenang dan kekal positif.



Bergamot

Bergamot ni sejenis tumbuhan dari keluarga citrus, keluarga limau lah senang cerita. Tumbuhan citrus ni ada banyak jenis. Bergamot ni asalnya dari Italy, buahnya bulat lebar sedikit.Bahagian kulitnya yang akan diambil untuk dijadikan minyak pati atau essential oil.

Bergamot mempunyai bahan aktif limonene yang bersifat antiviral dan membantu menyokong fungsi hormon tenang di dalam badan. Ia boleh menenangkan otot. Dan aroma bergamot yang segar boleh menenangkan kita.

Setiap jenis pati minyak yang terdapat dalam balm mempunyai fungsi yang tersendiri dalam membantu anak supaya mendapat tidur yang lena dan bangun dalam mood yang ceria.



Cara pemakaian Balm Sleeptime. Hanya sapuan nipis sahaja. Tau tak 1 balm boleh bertahan lebih 3 bulan. Sangat menjimatkan.

Di bawah ni kaklong berikan  testimoni pengguna yang telah menggunakan Balm Sleeptime ini


" Alhamdulillah, baby dah ok tidur malam. Cuma bangun bila lapar dan pampers penuh je. Lega ibu boleh tidur malam. Kalau tak, memng tak boleh tidur langsung. Sampai tekanan darah naik. Gara-gara baby tak mau tidur.
Lepas sapu Balm Tasneem. Baby tidur lena ja."
Puan shila.
Penang.



KALAU DULU TIDUR HANYA 10 MINIT, KINI 3 JAM!
"Lena hari ni anak tidur. Biasa anak taknak tidur siang. Kalau tidur pun 10 minit je. Lepas sapu Sleep balm, anak tidur 3 jam! Alhamdulillah"
- Pengguna SleepTime balm, Malaysia

Untuk dapatkan produk Tasneem Naturel, anda boleh hubungi kaklong



Atau anda juga boleh klik sahaja icon di bawah untuk pembelian terus secara online.

Share:
Read More
, , , , , , ,

IKHTIAR SELAIN UBAT UNTUK ANAK YANG SAKIT

Salam sayang 



Pagi Jumaat lepas, masa kak long bawa si kecil Hana ke klinik ( demam selsema) ramai sungguh ibu bapa yang membawa anak-anak mereka. Dari sekecil bayi hinggalah yang berusia 12 tahun. Kebanyakan daripada mereka menghidapi demam, batuk dan selesema.

Kak long suka nak kongsikan apa yang boleh kita ibu bapa lakukan ketika anak-anak kita sakit selain dari berjumpa doktor.



i) Antara petua atau pesanan yang pernah guru kak long berikan adalah dengan bersedekah atas nama si anak yang sakit itu. Hikmah bersedekah ni kan salah satunya adalah membentengkan diri dari segala macam kecelakaan, jadi semoga dengan niat sedekah itu, kesihatan anak kita bertambah baik



ii) Membaca dan mensedekahkan Surah Yaasiin serta Al-Waqiah buat mereka. Dengan bacaan surah-surah ini, ia membantu meniupkan semangat yang positif kepada roh kita sekaligus ia membantu dalam menentang/ melawan sakit yang mereka hadapi



iii) Membuat solat hajat untuk mereka. Doa ibu dan ayah terutamanya ibu adalah doa yang tiada hijabnya. Jadi walaupun hanya sekadar demam, tak salahkan kita buatkan solat hajat untuk mereka



iv) Inilah antara apa yang kak long buat. Ubat doktor serta vitamin tetap kak long berikan. Dan sekarang kaklong turut menggunakan Balm CF Rub jika anak demam, batuk dan selsema. Dengan kandungan minyak pati tumbuhan yang bersesuaian dengan dos anak-anak, ia membantu mengurangkan masalah demam, batuk dan selsema itu tadi.


Untuk dapatkan produk Tasneem Naturel, anda boleh hubungi kaklong



Atau anda juga boleh klik sahaja icon di bawah untuk pembelian terus secara online.


Share:
Read More
,

JADUAL IMUNISASI BAYI 2018


Kaklong nak kongsikan jadual imunisasi bayi yang terkini (2018) untuk rujukan para pembaca.


Nota:
  • BCG adalah Basile Calmette-Guerin, Vaksin yang memberi perlindungan terhadap Tuberkulosis.
  • DTap adalah kombinasi Vaksin yang memberi perlindungan terhadap Difteria, Tetanus dan Pertusis.
  • DT adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Difteria dan Tetanus.
  • Hib adalah Haemophilus Influenzae type B.
  • MMR adalah Measles (campak),Mumps (beguk) dan Rubella.
  • MR adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Measles (campak) dan Rubella.
  • JE adalah Japanese Encephalitis. Vaksin ini hanya diberikan di Sarawak.
  • HPV adalah Human Papillomavirus. Vaksin ini hanya untuk remaja perempuan 13 tahun. Dos 2 diberikan dalam tempoh 6 bulan selepas Dos 1.
Kesemua yang di atas boleh didapati di klinik kesihatan, klinik desa mahupun hospital berhampiran.

Untuk dapatkan produk Tasneem Naturel, anda boleh hubungi kaklong



Atau anda juga boleh klik sahaja icon di bawah untuk pembelian terus secara online.


Share:
Read More
, , , , , , ,

RAWATAN BATUK SEMULAJADI DENGAN BUAH NANAS



Batuk antara penyakit yang mudah berjangkit. Baik golongan kanak-kanak mahupun orang dewasa. Dan biasanya batuk antara penyakit yang agak lama mengambil masa untuk sembuh. Jika dibiarkan lama, pesakit akan rasa kurang selesa dan persekitaran turut akan terganggu. 

Batuk adalah tindakbalas semulajadi untuk menyingkirkan bendasing dan kuman di mana ia dapat membantu menghalang salur pernafasan daripada terkena sebarang jangkitan dan memasuki paru-paru yang boleh menyebabkan penyakit yang serius seperti radang paru-paru (pneumonia). Tindakbalas ini akan menghasilkan lendir atau kahak.

Terdapat beberapa perkara yang menjadi punca batuk
  • Penyakit yang berkaitan dengan virus seperti selesema, influenza
  • Jangkitan pada salur pernafasan (bronchitis, sinusitis) atau paru-paru (pneumonia, tuberculosis)
  • Alahan
  • Asma
  • Merokok
  • Penyakit paru-paru seperti chronic obstructive pulmonary disease (COPD)
  • Terdedah kepada habuk, asap dan bahan kimia di tempat kerja
  • Asid dari perut naik semula ke esofagus, yang dipanggil gastroesophageal reflux disease (GERD)
  • Rembesan cecair ke dalam tekak (postnatal drip syndrome)
  • Tekanan
Kebanyakan batuk adalah tidak bahaya. Rawatan di rumah boleh dilakukan. Minum air kosong yang banyak antara salah satu cara untuk mengurangkan simptom batuk.

Tapi hari ni kaklong nak kongsikan bagaimana BUAH NANAS membantu dalam merawat batuk secara semulajadi



NANAS 5 KALI LEBIH BERKESAN BERBANDING UBAT BATUK

Melalui sumber daripada laman web preventdisease.com, sebuah penelitian yang diterbitkan dalam jurnal “Der Pharma Chemica” pada tahun 2010 mendapati buah nanas digunakan sebagai salah satu bahan asas dalam merawat penyakit tuberkulosis, bronkitis, dan beberapa lagi penyakit yang berkaitan dengan batuk dan selsema.

Dalam kajian berikutnya, para saintis terbabit membandingkan pula keberkesanan jus nanas dengan ubat batuk. Hasilnya, mereka mendapati pesakit yang mengambil jus nanas ini sembuh 4.8 kali lebih cepat berbanding mereka yang mengambil ubat batuk. Oleh kerana nanas adalah daripada sumber semulajadi, maka ianya sesuai diberikan kepada orang dewasa mahupun anak-anak kecil yang berusia 6 bulan ke atas.


Sebagai alternatif untuk bayi di bawah umur setahun, madu boleh juga digantikan dengan air zam-zam atau minyak habbatus sauda perahan tanpa haba (sejuk). Kaedahnya sama seperti penyediaan jus nenas dengan madu, cuma gantikan madu dengan minyak habbatussauda atau air zam-zam. Ia juga dapat memberi tindakbalas yang positif jika diamalkan berterusan ketika diserang batuk.



Untuk bayi di bawah 6 bulan, sapuan Balm CF Rub pada dada dan bahagian belakang serta tapak kaki turut membantu mengurangkan batuk. Balm yang dihasilkan dari minyak pati tumbuhan Tea Tree, Orange dan Eucalyptus ternyata mujarab dalam menguatkan imun bayi. Dan seterusnya membantu memulihkan masalah batuk dan selesema bayi anda.


Untuk dapatkan produk Tasneem Naturel, anda boleh hubungi kaklong



Atau anda juga boleh klik sahaja icon di bawah untuk pembelian terus secara online.





Share:
Read More
, , ,

BUAH BETIK - KHASIAT DAN KEBAIKANNYA (SIRI 2)

Tengah hari tadi korang tentu dah baca jenis-jenis betik yang ada di Malaysia kan. Jadi petang ni kaklong nak kongsikan pula apa kebaikan dan khasiat buah betik pada kita. Pengambilan buah betik 1-3 kali seminggu sangat bagus untuk sistem tubuh badan kita.

Betik ni boleh diambil dengan salad buah-buahan, atau dalam masakan lain. Malah betik ni boleh digunakan secara langsung pada kulit (buat masker/ pupur).

Terbaik untuk kecantikan kulit


Betik baik untuk kulit samada dimakan atau digunakan di luaran.Anda boleh gunakan betik sebagai masker untuk muka. Ia membantu untuk menghilangkan jerawat dan membuka liang yang tersumbat. Ia juga bertindak menghilangkan sel-sel mati serta memberikan kulit muka segar dan lembap.

Mencegah serangan jantung

Betik kaya dengan serat dan mampu merendahkan tahap kolesterol. Ia mengandungi enzim yang membantu mencegah pengoksidaan kolesterol, yang dapat mencegah serangan jantung.

Awet Muda


Antioksidan dalam betik membantu dalam mengawal penuaan pramatang. Pengambilan betik yang kerap membantu anda untuk mendapatkan tubuh kelihatan lebih muda.

Melawaskan sistem penghadaman

Betik membantu dalam mencegah sembelit dan penghadaman. Enzim di dalam betik membantu penghadaman terbentuk secara semula jadi berbanding ubat..
Jus betikjuga membantu dalam menyembuhkan jangkitan usus dengan mengeluarkan nanah dan lendir. Anda perlu mengambil ia dengan kerap untuk sembuh dengan cepat.

Menyembuhkan luka dengan cepat


Betik adalah baik untuk mengubati jangkitan kulit dan luka-luka yang lambat sembuh.

Untuk kuruskan badan

Rendah kalori dan tinggi dalam nilai-nilai pemakanan. Oleh itu, ia adalah satu makanan yang baik untuk mereka yang ingin mengurangkan berat badan.


Baik untuk ibu mengandung dan perempuan

Bagi wanita hamil, pengambilan betik dengan kerap dengan kuantiti kecil membantu menyembuhkan loya dan demam pagi.
Betik mentah membantu dalam mengawal penyelewengan haid di kalangan wanita. Betik membantu meringankan kekejangan haid dan membantu dalam menggalakkan aliran biasa haid.

Mencegah penyakit kanser dan beberapa penyakit utama

Betik mengandungi enzim anti-radang yang membantu untuk melegakan kesakitan bagi mereka yang mengalami artritis, edema dan osteoporosis, dan ia juga mempunyai ciri-ciri anti-kanser yang boleh membantu mencegah kanser.

Betik kaya dengan vitamin A dan vitamin C yang membantu dalam meningkatkan imuniti badan.Oleh itu adalah betik baik untuk mereka yang mengalami demam, sejuk atau selesema.

Dah ambil betik hari ni? Kalau belum,mungkin sekarang masa terbaik untuk makan betik atau minum jus betik.

Untuk dapatkan produk Tasneem Naturel, anda boleh hubungi kaklong



Atau anda juga boleh klik sahaja icon di bawah untuk pembelian terus secara online.




Share:
Read More
,

BUAH BETIK - PENUH KHASIAT DAN KEBAIKAN (SIRI 1)


Kenal tak si oren ni? Nampak menyelerakan kan? Inilah buah betik. Betik tergolong dalam keluarga Caricaceae dan genus carica. Korang tau tak betik ni sebenarnya buah import tau. Betik ni berasal dari Mexico Selatan. Dek kerana suhu dan iklim kita di Asia Tenggara ni hampir menyamai tempat asalnya iaitu beriklim tropika, maka mudahlah ia tumbuh di sini.

Masa kecik dulu, ayah kaklong rajin beli betik. Pilihan kami adalah Betik Exotica. Rupanya betik ni banyak jenis tau. Nak tau tak jenis-jenis betik?

Jenis-jenis betik

Sunrise Solo



Pokok varieti jenis ini tinggi apabila berbuah. Mempunyai kulit buah yang licin,berbintik-bintik dan berwarna hijau kekuningan apabila masak.

Betik Subang 6



Subang 6 adalah kultivar yang berpotensi untuk diproses dan ditinkan kerana warna isinya menarik serta saiz buahnya seragam.Ia juga boleh dimakan segar dan tidak mudah patah. Testur buahnya juga bagus dan berwarna merah terang dan isinya kurang manis.

Betik sitiawan


 Kulitnya berwarna jingga kekuningan dengan jalur hijau apabila masak.permukaan buah tidak rata dan kadangkala bertanda garis-garis alur.

Betik batu arang



Varieti ini mempunyai isinya yang merah,padat dan manis dan sesuai dimakan segar dan pemprosesan. 

Eksotika


Eksotika ni hasil kacukan subang 6 dan Sunrise solo. Buahnya yang kecil,seragam serta mudah untuk dikendalikan dan dihidangkan menjadikan kultivar ini sangat popular dikalangan pengguna tempatan. 

Kaklong kalau makan betik eksotika ni senang je. Belah dua dan cedok dengan sudu. Tak payah pikir nak kopek kulit dan potong-potong. Buahnya memang comel dan muat dipegang satu tangan sahaja.

Korang suka betik yang mana satu. Tapi kan sekarang ni kalau beli betik, takde nya la nak tanya jenis apa. Asalkan betik tu cantik rupa parasnya, kami beli je. Lagipun betik ni memang kegemaran anak-anak kaklong. Sebiji tu memang sekali hadap je la.

Untuk dapatkan produk Tasneem Naturel, anda boleh hubungi kaklong



Atau anda juga boleh klik sahaja icon di bawah untuk pembelian terus secara online.

Share:
Read More
, , , ,

INTERMITTENT FASTING (IF) DIET - KAEDAH DIET YANG SEMAKIN TRENDING

Dah macam-macam kaedah diet yang kaklong belajar. Yang terkini rupanya tentang diet dengan berpuasa atau dikenali juga sebagai Intermittent Fasting Diet (IF Diet).



Ada yang kata IF Diet ni sebagai sunnah sebab kita berpuasa. Puasa selain puasa yang wajib sememangnya sunnah. Tapi nak kata Fiet IF ni sebagai sunnah sepenuhnya mungkin tak kot. Sebab diikutkan jika berpuasa, ada waktu sahur, dan kita mula dari terbitnya fajar hingga terbenam matahari. Ni definisi puasa sebenarnya.

Meh nak cerita apa sebenarnya Diet IF ni. Kaklong kongsikan dari Tuan Kevin Zahri ye

Apa dia Intermittent Fasting?


Diet IF adalah cara pemakanan yang melarang pengambilan makanan pada waktu-waktu tertentu. Tapi berbeza dengan amalan puasa Ramadhan, diet IF benarkan anda minum air kosong atau sumber yang tidak berkalori seperti kopi tanpa semasa “berpuasa”.


Jenis diet IF?


Terdapat beberapa jenis atau cara pengamalan IF.

16:8. Ini mungkin yang paling popular di mana anda boleh makan antara jam 12pm hingga 8pm tapi perlu berpuasa 16 jam selebihnya beberapa kali seminggu.

24jam. Di sini anda perlu elak makanan minuman berkalori untuk 24jam mungkin 1-2x seminggu. Sekali lagi – minum air dibenarkan.

5:2. Lima hari seminggu anda dibenarkan seperti biasa tapi dua kali seminggu anda perlu hadkan pengambilan kalori kepada 500-600kcal sahaja.




Pada pendapat kaklong kalau korang rasa nak cuba buat IF diet ni memang boleh la sangat. Sebab kita pun dah biasa berpuasa siang hari kan. Cumanya walaupun dalam diet IF ni berpuasa lebih lama di waktu petang/ malam, pengambilan makanan ketika siang sangatlah memainkan peranan.

Pastikan kita ambil makanan sebenar (real food) dan cuba kurangkan makanan terproses. Biasanya dalam makanan terproses, bahagian makanan sebenar tu sangatlah sedikit. Kemudian, belajar kurangkan gula dan garam dalam makanan dan minuman yang kita ambil.

Jika kita buat diet ni untuk hanya kurus, memang rugi besar. Namun jika niat kita untuk lebih sihat, in shaa Allah kita akan memilih corak pemakanan yang lebih baik. Makanan bergoreng dan terendam minyak memang sedap namun, lemak yang makin menebal dalam badan tu lebih penting untuk diuruskan.


Jangan lupa, walaupun pemakanan menyumbang 80% dari diet harian, untuk kesihatan organ dalaman dan kecergasan, senaman sekurang-kurangnya 30 minit 3 kali seminggu amatlah efektif dalam sesi diet. Berat turun, badan lebih cergas.


Untuk dapatkan produk Tasneem Naturel, anda boleh hubungi kaklong



Atau anda juga boleh klik sahaja icon di bawah untuk pembelian terus secara online.

Share:
Read More