Posts

Showing posts with the label set berpantang

CEGAH OSTEOPOROSIS DENGAN KALSIUM SECUKUPNYA

Image
Hasil penemuan penyelidikan bersama Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Otago, New Zealand menunjukkan kebanyakan wanita di Malaysia mendapat kurang daripada 50 peratus jumlah kalsium yang disarankan untuk kesihatan tulang. Pengambilan kalsium yang rendah merupakan antara faktor risiko utama yang menyumbang kepada berlakunya penyakit osteoporosis yang bermaksud ‘tulang poros’.



Pakar Runding Ortopedik dan Pakar Bedah Trauma, Dr. Chin Chee Howe memaklumkan bahawa sumber yang tinggi kalsium datang dari produk tenusu seperti susu segar, keju dan yogurt. Bagaimanapun, produk tenusu terbabit jarang menjadi antara diet ruji penduduk negara ini.

“Osteoporosis adalah sejenis penyakit yang ‘senyap’ dan serius. Kebanyakan wanita hanya mengetahui mereka menghidapinya selepas mengalami retak atau patah tulang. Kesihatan tulang manusia merosot secara berperingkat dan beransur-ansur dari umur 30-an. Namun, ianya belum terlambat untuk mula menjaga kesihatan tulang anda,” katanya.

Osteopor…

IBU HAMIL - PERUBAHAN PADA TRIMESTER PERTAMA

Image
Dapat tahu je hamil, perasaan teruja sebagai seorang bakal ibu tu pasti ada kan. Biasanya di awal kehamilan iaitu di trimester pertama (1-3 bulan) tak banyak perubahan fizikal yang nampak. Tapi kan, sebenarnya sistem tubuh kita bekerja dengan sangat aktif. Ini untuk memastikan yang tubuh badan kita bersedia secara fizikal dan emosional sepanjang tempoh kehamilan ini.

Di bawah ni kaklong kongsikan beberapa perubahan yang mungkin berlaku pada tubuh ibu hamil di trimester pertama ( 0 – 12 minggu) kehamilan :
SERING BUANG AIR KECIL Anda akan merasa lebih sering ingin buang air kecil, ini keraan pertumbuhan rahim yang menekan pundi kencing anda. Ia juga berlaku kerana perubahan hormon. Pastikan ibu hamil minum secukupnya. Dan pastikan juga kebersihan kawasan peribadi anda.

KONSTIPASI/ SEMBELIT  Trimester pertama mungkin ada sedikit masalah sembelit pada ibu yang hamil. Peningkatan hormon progesterone menyebabkan relaksasi otot sehingga usus kurang efisien. Selain itu, kadangkala suplemen …

10 FAKTA TENTANG TULANG SIHAT DAN KUAT

Image
Salam sayang 

Kak long nak berkongsi mengenai TULANG pula hari ini dengan korang.



Fakta-fakta Mengejutkan Tentang Tulang Sihat
Kebanyakan mereka yang dah berusia 40an ke atas mudah didiagnos dengan masalah kurangnya ketumpatan tulang di usia. Tapi ada beberapa kejutan yang tersembunyi di dalam tulang dan sebenarnya apa yang kita amalkan di masa muda dapat mempengaruhi keadaan tulang kita apabila berusia kelak.

10 fakta tentang tulang sihat 1. Tulang itu hidup Tulang mungkin nampak keras seperti batu, tetapi sebenarnya tulang itu hidup. Sekelompok sel yang disebut osteoblas, terus-menerus membuat tulang baru. Selain itu juga ada sekelompok sel yang disebut osteoklas, yang berfungsi memusnahkan tulang.

Proses pemusnahan dan penghasilan tulang baru disebut sebagai remodeling tulang. Tulang boleh merosot disebabkan ketidakseimbangan antara kemusnahan dan penghasilan tulang baru ketika usia semakin meningkat.

2. Menabung pembentukan tulang dari usia muda Bermain, olahraga, mengangkat beba…