Showing posts with label weight management. Show all posts
Showing posts with label weight management. Show all posts
, , , ,

ANAK KURANG BERAT BADAN PERLU MAKANAN BERKALORI TINGGI (Part 1) - Pengedar Shaklee Manjung


Salam sayang

Sepetang semalam di klinik kesihatan. Rutin pemeriksaan buat anak dara berdua ni

So far semuanya ok tapi bila ditimbang,hmm anak dara kaklong berdua ni kategori KBB.

Korang tau tak KBB tu apa? KBB tu kurang berat badan. Walhal dua beradik ni memang makan tak berenti. Jenis tak menolak rezeki katanya. Kalau ada 5orang berbeza yang makan, memang 5 orang tu jugalah mintak disuap makanan hihi

Lepas ni cik misi suruh diorang makan lebih lagi. Cik  misi kata anak-anak kena ikut graf. Memang lah ada yang kurang berat tapi sebaiknya jangan lah sampai ke kawasan kuning tu. Sebabnya dua anak dara ni dah kat borderline dah.

Hmm kalaulah ibunya yang KBB kan best. Ni, ibu asyik masuk kategori LBB jek 🙈

Jadi kaklong kenalah ambik inisiatif untuk pastikan berat diorang ni naik. Sebabnya bulan depan dah kena check up lagi sekali khusus untuk monitor berat badan diorang ni hmmm.

Sebenarnya untuk anak-anak yang ada masalah kurang berat badan ni kan, ada je jalan penyelesaiannya. Terutama jika anak tu takde masalah selera makan.

Antara penyelesaian yang boleh kita ambik ialah dengan memberi anak-anak ni makan makanan berkalori tinggi.

Makanan kalori tinggi tu apa?

Kalori tu adalah pengukuran asas untuk memberitahu jumlah tenaga yang boleh dibekalkan olehe sesuatu jenis makanan.

Jadi makanan berkalori tinggi ni adalah makanan yang lazimnya mempunyai kandungan tenaga yang banyak. Atau boleh juga didefinisikan sebagai makanan yang membekalkan tenaga yang banyak.

Bila sebut makanan kalori tinggi mesti ramai yang ingat makanan bergoreng dan berlemak je kan. Eh, ada je buah-buahan yang berkalori tinggi.

Eating fruit while pregnant helps baby's cognitive development

Kat bawah ni contoh buah yang ada kandungan kalori yang tinggi.

1. Pisang (89 Kkal, per 100 gram)

Memiliki banyak nutrisi yang baik untuk tubuh, seperti potasium, fosforus, kalsium dan zat besi serta vitamin lainnya.

2. Kurma (282 Kkal, per 100 gram)

Buah kecil dan manis dari timur tengah ini memiliki kandungan kalori yang sangat tinggi. Rasanya yang manis dan mengandung banyak sekali gula adalah penyebab dari tingginya kalori yang terkandung di dalam buah kurma ini. Mungkin tidak akan merasa kenyang dengan memakan 3 buah kurma, namun percayalah, kalori dari 3 buah kurma sudah cukup bagi anda.

3. Avocado (160 Kkal, per 100 gram)


Buah avocado merupakan makanan yang mengandung kalsium yang tinggi, namun nilai kalorinya juga tinggi. Boleh diambil tapi jangan berlebihan.

4. Anggur (69 Kkal, per 100 gram)

Kandungan gula yang tinggi pada anggur membuat buah ini memiliki kadar kalori yang juga tinggi.

5. Kelapa (354 Kkal, per 100 gram)

Kelapa merupakan buah yang sangat menyegarkan. Namun ternyata, kelapa merupakan buah dengan kadar kalori yang tinggi. Kalori ini diperoleh dari tingginya kadar lemak yang terdapat pada buah ini.

6. Mangga (156 Kkal, per 100 gram)

Manis, ranum, bernutrisi ini termasuk buah-buahan dalam makanan sihat. Buah yang memiliki isi berwarna oren kekuningan ini sangatlah menarik untuk diambil setiap hari namun, hati-hatilah dengan kandungan kalorinya.

7. Pir (58 Kkal, per 100 gram)


Fakta mengejutkan, bahwa 96 persen dari daging buah pir adalah lemak. Ini bermaksud pir juga merupakan salah satu buah dengan kadar kalori yang tinggi. 

8. Blueberry (38 Kkal, per 100 gram)

83% dari buah yang manis dan enak ini merupakan lemak. Hal ini disebabkan kandungan gula yang tersimpan pada blueberry ini sangatlah tinggi.

9. Raspberry (52 Kkal, per 100 gram)

Sama seperti blueberry, buah ini juga memiliki kandungan lemak yang tinggi, yang dihasilkan oleh adanya gula. Namun kadarnya lebih rendah dari pada blueberry, iaitu hanya sekitar 60persen saja lemak yang terkandung dalam buah ini.

10. Epal (52 Kkal, per 100 gram)


Buah ini adalah buah yang menyegarkan dan kaya akan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh tubuh, bahkan dikonsumsi sebagai makanan untuk diet sihat. Namun demikian, ternyata epal juga memiliki kandungan kalori yang cukup tinggi.

11. Kacang -Kacangan dan Biji-Bijian

Sama seperti buah-buahan, walaupun kacang dan biji-bijian memiliki banyak manfaat dari segi nutrisi. Selain vitamin dan mineral bagi tubuh, ternyata kacang dan biji -bijian memiliki kalori yang tinggi dan sangat berbahaya bagi tubuh apabila dikonsumsi secara berlebihan.

Jenis kacang dan biji-bijian ini ternyata sanggup menghasilkan 719 kalori untuk 100 gramnya.

Nampaknya lepas ni memang kaklong kena berikan anak-anak ni makan buah yang berkalori tinggi lah. Pisang dan mangga memang pun kegemaran anak-anak.

Berminat menjadi ahli Shaklee atau mencuba produk?


Hubungi



Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com

Share:
Read More
,

Peraturan Asas Diet

Salam sayang 

Semalam seorang rakan fb kak long berkongsi 1 poster berkaitan dengan KURUS... 

Kebelakangan ni ramai sangat yang sms atau wassap kak long bagaimana nak kurus dengan cepat... Ada yang nak kak long tolong turunkan berat badan dia 10kg dalam masa 1 bulan...Perghh...

Maaf ye..kak long memang ada menjual suplemen yang membantu dalam pembakaran lemak namun pengambilan vitamin tersebut MESTILAH konsisten dan mematuhi PERATURAN DIET.


Apa PERATURAN DIET tu ye... 
Secara asasnya, untuk mereka yang ingin mengurangkan berat badan, WAJIB:

i) Minum air kosong 3-4 Liter sehari
ii) Bersenam sebaik-baiknya setiap hari (10-20 minit 1 sesi)
iii) Banyakkan makan buah atau sayur-sayuran
iv) Kurangkan makanan berlemak dan berminyak

Jika anda di luar mengamalkan Peraturan Asas Diet ni dan mengambil vitamin mengikut jadual konsultasi, in shaa Allah proses pengurangan inci dan berat akan lebih mudah dilakukan.


Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970
Share:
Read More
, , , , ,

Kesan Hebat dengan Shape-Up Programme

Korang tentu dah dah tau apa yg ada dalam Shape-Up programme (bagi yang belum tau...boleh rujuk entry ni)

Kak long nak berkongsi pula beberapa testimoni pengguna yang dah mencuba sama ada keseluruhan set atau sebahagian set mengikut bajet mereka...Jom kita kongsikan..


Haidawati Abd Rashid: Baru 2 bulan ambil Herb lax, lecithin dan cinch shake....dari baju saiz 50 dah boleh pakai saiz 46 arini..ni yang lagi semangat nak tersukan ni...Alhamdulillah...

dan ini testimoni kedua...


Pelanggan Zabrina telah mengambil lecithin, fiber (4kali minum), cinch (2 kali minum) dan herblax...telah mengalami perubahan dari segi penurunan inci...lebih banyak baju yang dulunya ketat kini mula longgar dan sudah boleh memakai seluar jeans yang berjenama

Semua testimoni di atas adalah sekadar perkongsian dan hasil setiap vitamin berbeza mengikut individu

Jika diperhatikan vitamin asas pengawalan berat badan yang mereka ambil adalah:

i) Lecithin
Mengapa perlu kepada lecithin? Lecithin berfungsi untuk memecahkan lemak2 ...Lecitin dinamakan "pengemulsi semulajadi" kerana ia mempunyai kesan melekat kat lemak....dalam perkataan ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu terapung kat dalam darah...dan seterusnya mencegah lemak dari melekat kat dinding membrane.. Lecitin tak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh bdn.

ii) Herblax / Fiber
Herblax digunakan untuk tujuan detox....(Ibu yang bf boleh mengambil Alfalfa sebagai ganti untuk detox). Detox adalah proses membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih. baru badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum (sumber:mamafaiz.com)


Untuk detox, boleh memilih antara herblax atau fiber...bergantung pada bajet anda...namun fiber lebih efektif resultnya...dengan pengambilan fiber, ia akan memanjangkan tempoh makanan dalam perut dan memberikan rasa kenyang sepenuhnya. Ia berupaya menyerap lebihan air dan lemak dalam badan.Disamping tu kalau anda makan fiber ni, kerja2 ‘melabur’ akan jadi mudah, usus dicuci sepenuhnya jadi akan elakkan perut buncit.selain berfungsi untuk melancarkan penghadaman..

iii) Protein
Protein yang diambil oleh mereka adalah dari Cinch Shake (bagi ibu yang bf boleh tukar kepada ESP)....Protein sangat perlu untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh, meningkatkan perkembangan otot, menjaga nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak. Kajian menunjukkan protein dapat membakar kalori sampai sebanyak 35% (sumber: mamafaiz.com)

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**

Jadi...jika anda anda inginkan konsultasi dan mahukan suplemen yang membantu pengawalan berat badan anda mengikut bajet jangan segan-segan hubungi kak long di 019-7987970 atau emelkan ke nuradhamansor@yahoo.com
Share:
Read More
,

B-Complex In Weight Reduction

Kak long percaya ramai yang terkejut bila membaca tajuk entry kak long ni..Kebanyakan antara kita menganggap B-kompleks menyebabkan selera makan kita bertambah dan sekaligus meningkatkan berat badan...Jadi bahagian mana B-kompleks yang membantu menurunkan berat badan.

Artikel di bawah ni kak long petik dari sumber ini...best-vitamins-for-weight-control


The Best Vitamins For Weight Reduction

The most important vitamins and minerals for weight loss are: Vitamin B2, Vitamin B3, Vitamin B5, Vitamin B6, Choline (part of B-complex), Inositol (part of B-complex), and Vitamin C.

Vitamin B2 (Riboflavin)

Vitamin B2 is needed for normal thyroid function and metabolism. Good food sources of vitamin B2 include: Milk, liver and kidney, almonds, hard cheese, eggs, wheatgerm, leafy green vegetables, Marmite.

Vitamin B3 (Niacin)

Like B2, vitamin B3 is essential for normal thyroid hormone production. Vitamin B3 is also part of the glucose tolerance factor (GTF) which is released every time blood sugar rises. Good food sources of Vitamin B3 include: Wheat bran, liver, tuna, turkey, chicken, meat, eggs, mackerel, salmon, oats, barley, wheatflakes, cheese, dried fruit, brown rice.

Vitamin B5 (Pantothenic Acid)

Any deficiency of Vitamin B5 interferes with our capacity to utilise fat. Vitamin B5 also plays an important role in energy production and assists adrenal function. Good food sources of Vitamin B5 include: liver and kidney, meat, poultry, nuts, wheatflakes, wheat bran, wheatgerm, eggs, molasses, oats, barley, beans, wholegrain bread, green vegetables.

Vitamin B6 (Pyridoxine)

Vitamin B6 regulates the production of thyroid hormone and metabolism. Good food sources of Vitamin B6, brewer's yeast, wheat bran, wheatgerm, oats, sardines, mackerel, poultry, beef, avocado, bananas, brown rice, cabbage, dried fruit, molasses, eggs.

Choline

A member of the Vitamin B complex, choline is not a real vitamin as it is made in the liver. Choline is needed for efficient fat metabolism. Choline deficiency leads to fats becoming trapped in the liver. Good sources of choline include: lecithin, beef liver, beef heart, egg yolks, wheatgerm, cauliflower, cucumber, peanuts.

Inositol

Like choline, inositol is a member of the vitamin B complex and is also manufactured inside the body. Inositol combines with choline to assist in fat metabolism. Good sources of inositol include: lecithin, beef heart, beef liver, wheatgerm, soy, eggs, citrus fruits, wholegrains, nuts.

**For more info, please clik here

Jadi, jangan skip pengambilan B-kompleks anda jika ingin mengurangkan berat badan. Tanyakan pada pengedar kaedah terbaik mengambil B-kompleks

Jika anda mahu mencuba vitamin Shaklee & mendapat harga istimewa dari saya? Boleh email saya di nuradhamansor@yahoo.com atau sms di 019-7987970. Konsultasi dan panduan pemakanan dan kesihatan akan diberikan percuma.

Share:
Read More