Wednesday, February 7, 2018

WAHM - Pengakuan Kaklong - Pengedar Shaklee Manjung

Salam sayang 

Hasil carian imej untuk wahm

Masuk tahun 2018 ni nampaknya belum ada bahan baru dari kaklong ye.

Maaf ye korang sebab terfokus pada urusan yang lain.

In shaa Allah lepas ni kaklong akan kembali konsisten menulis di sini ye.

Januari 2017 genap lah setahun kaklong bergelar WAHM atau bahasa biasanya suri rumah yang bekerja dari rumah.

Satu title yang menjadi impian sejak 2014 lagi.

Bukan mudah pun sebenarnya nak ambik keputusan besar ni. kalau tak takkan amik masa bertahun kan.

Masa di awal letak WAHM sebagai impian memang rasa tak percaya pada diri sendiri. Letak WAHM sebab tengok kekawan dalam Shaklee masa tu ramai yang letak target yang sama. So kiranya tahun 2014 tu kaklong letak sekadar ikut trend la.

Kemudian, bila dah masuk 2015 kaklong dah mula nampak keperluan untuk kaklong bergelar WAHM. 2015 tahun yang sangat bizi buat kaklong. Boleh dikatakan setiap minggu pasti ada kerja outstation. Tambahan pula, masa tu ada masalah dalaman di kilang dan kaklong kena ambik alih tugas seseorang. Jadi memang terasa sangat tekanan.

Pernah je kaklong hantar surat resign pada 2015 namun disebabkan beberapa sebab yang agak munasabah ketika itu, surat kaklong ditolak dan kaklong redha je untuk menyambung perkhidmatan.

Namun, doa dan rayuan kaklong kepada Allah Yang Maha Pengatur sentiasa kaklong titipkan. Minta dilorongkan ke arah kebaikan bukan sekadar keluarga malah untuk agama pada masa kini hingga ke akhir hayat.

2016, Allah memudahkan perjalanan kaklong menuju ke WAHM. Alhamdulillah, segala hutang piutang pinjaman peribadi dapat dilangsaikan. Dan sekarang hanya menanggung hutang rumah sahaja.

Pertengahan 2017, bila kaklong dah mula rasa bahang bisnes. Perghhh tak mudah beb, tak mudah. Namun Allah kurniakan kaklong seorang suami yang sentiasa menyokong dan anak-anak yang selalu mendoakan kejayaan kaklong.

Kini 2018, kaklong kembali bangkit dan in shaa Allah tahun 2018 akan membuka lebih banyak pintu ilmu dan pintu kejayaan. Ye, konon dulu rasa ilmu dah penuh di dada. Rupanya zaman online zaman serba pantas. Lambat dan malas memang ketinggalan.

So korang, kalau korang dah mula berbisnes walaupun sekadar dropshipper, teruskan melangkah. Jangan pandang belakang lagi. Kita tak tahu di mana kejayaan kita jika kita tak bermula.

Stay strong. Upgrade ilmu dan Gandakan Tindakan.


Berminat menjadi ahli Shaklee atau mencuba produk?


Hubungi


Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 

nuradhamansor@yahoo.com

Monday, December 25, 2017

TENTANG SAKIT

Salam sayang


*TENTANG SAKIT*

Suatu hari Rasulullah  SAW kedatangan seorang bapak dan anak gadisnya.

Bapak tersebut meminta Rasulullah SAW untuk menikahi anak gadisnya dan mengatakan bahwa anak gadisnya merupakan anak yang sangat luar biasa dimana anaknya *sejak kecil sampai sekarang tidak pernah sakit*

Rasulullah SAW tersenyum dan beliau diberitahu oleh Malaikat Jibril untuk menolaknya karena *tidak ada kebaikan* dalam diri anak gadis itu.

Sungguh luar biasa makna dari sakit, ternyata dengan datangnya penyakit pada diri kita itu mendatangkan berbagai kebaikan.
Bahkan sebagian ulama mengatakan orang yang sedang sakit dipastikan orang tersebut sedang dicintai Allah...

Sakit kalau kita sikapi dengan positif:

✅~ *Sakit itu "Zikrullah"*

Orang yang sedang sakit akan lebih sering menyebut Asma Allah dibandingkan ketika dalam sihatnya.

✅~ *Sakit itu "Istighfar"*

Orang yang sedang sakit akan teringat dosa-dosa yang pernah diperbuat, sehingga lisan akan terbimbing untuk selalu beristigfar dan memohon ampunan kepada Allah.

✅~ *Sakit itu "Tauhid"*

Bukankah saat sedang hebat rasa sakit, kalimat thoyyibah yang akan terus digetar?

✅~ *Sakit itu "Muhasabah"*

Orang yang sedang sakit akan punya lebih banyak waktu untuk merenungi diri, menghitung-hitung bekal apa yang telah dikumpulkan untuk kembali menghadap Illahi.

✅~ *Sakit itu "Jihad"*

Orang yang sedang sakit tidak diperbolehkan hanya pasrah akan tetapi diwajibkan terus berusaha dan berikhtiar untuk mencapai kesembuhan.

✅~ *Sakit itu "Ilmu"*

Bukankah ketika sakit, kita akan memeriksa, berkonsultasi dan pada akhirnya merawat diri utk berikutnya ada ilmu untuk tidak mudah kena sakit.

✅~ *Sakit itu "Nasihat"*

Orang sakit mengingatkan yang sihat untuk jaga diri. Yang sihat menghibur yang sakit agar mau bersabar.
Allah cinta dan sayang keduanya.

✅~ *Sakit itu "Silaturrahim"*

Saat ziarah, bukankah keluarga yang jarang bertemu akhirnya datang menziarah, penuh senyum dan rindu mesra? Karena itu pula sakit adalah perekat ukhuwah.

✅~ *Sakit itu "Penggugur Dosa"*

Orang yang sedang sakit sesungguhnya dia sedang dicintai sang Pencipta sekaligus sedang diberi ujian..tentu kalau diterima dengan sabar dan tawaqal akan menggugurkan dosa-dosa.

✅~ *Sakit itu "Mustajab Do'a"*

Sesungguhnya doa orang yang sedang sakit mustajab, maka saat kita menziarah yang sakit disamping kita mendoakan maka mintalah doanya.
Imam As-Suyuthi  selalu keliling kota mencari orang sakit lalu beliau minta di do'akan.

✅~ *Sakit itu salah satu keadaan yang "Menyulitkan Syaitan"*

Orang yang sedang sakit diajak maksiat tak mampu dan tak mau. Dosa yang lalu disesali dan mohon ampunan.

✅~ *Sakit itu membuat "Sedikit tertawa dan banyak menangis"*

Satu sikap ke-Insyaf-an yang disukai Nabi dan para makhluk langit.

✅~ *Sakit meningkatkan kualiti "Ibadah"*

Rukuk - Sujud lebih khusyuk,
Tasbih - Istighfar lebih kerap,
Bermunajat - Do'a jadi lebih lama.

✅~ *Sakit itu memperbaiki "Akhlak"*

Kesombongan terkikis, sifat tamak dipaksa tunduk, peribadi dibiasakan santun, lembut dan tawadhu'.

✅~ Dan pada akhirnya *"SAKIT"* membawa kita untuk selalu ingat akan *"KEMATIAN"*

 Nur Adha @ Kak Long Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 019-7987970

Monday, December 18, 2017

ANAK KURANG BERAT BADAN PERLU MAKANAN BERKALORI TINGGI (Part 1) - Pengedar Shaklee Manjung


Salam sayang

Sepetang semalam di klinik kesihatan. Rutin pemeriksaan buat anak dara berdua ni

So far semuanya ok tapi bila ditimbang,hmm anak dara kaklong berdua ni kategori KBB.

Korang tau tak KBB tu apa? KBB tu kurang berat badan. Walhal dua beradik ni memang makan tak berenti. Jenis tak menolak rezeki katanya. Kalau ada 5orang berbeza yang makan, memang 5 orang tu jugalah mintak disuap makanan hihi

Lepas ni cik misi suruh diorang makan lebih lagi. Cik  misi kata anak-anak kena ikut graf. Memang lah ada yang kurang berat tapi sebaiknya jangan lah sampai ke kawasan kuning tu. Sebabnya dua anak dara ni dah kat borderline dah.

Hmm kalaulah ibunya yang KBB kan best. Ni, ibu asyik masuk kategori LBB jek 🙈

Jadi kaklong kenalah ambik inisiatif untuk pastikan berat diorang ni naik. Sebabnya bulan depan dah kena check up lagi sekali khusus untuk monitor berat badan diorang ni hmmm.

Sebenarnya untuk anak-anak yang ada masalah kurang berat badan ni kan, ada je jalan penyelesaiannya. Terutama jika anak tu takde masalah selera makan.

Antara penyelesaian yang boleh kita ambik ialah dengan memberi anak-anak ni makan makanan berkalori tinggi.

Makanan kalori tinggi tu apa?

Kalori tu adalah pengukuran asas untuk memberitahu jumlah tenaga yang boleh dibekalkan olehe sesuatu jenis makanan.

Jadi makanan berkalori tinggi ni adalah makanan yang lazimnya mempunyai kandungan tenaga yang banyak. Atau boleh juga didefinisikan sebagai makanan yang membekalkan tenaga yang banyak.

Bila sebut makanan kalori tinggi mesti ramai yang ingat makanan bergoreng dan berlemak je kan. Eh, ada je buah-buahan yang berkalori tinggi.

Eating fruit while pregnant helps baby's cognitive development

Kat bawah ni contoh buah yang ada kandungan kalori yang tinggi.

1. Pisang (89 Kkal, per 100 gram)

Memiliki banyak nutrisi yang baik untuk tubuh, seperti potasium, fosforus, kalsium dan zat besi serta vitamin lainnya.

2. Kurma (282 Kkal, per 100 gram)

Buah kecil dan manis dari timur tengah ini memiliki kandungan kalori yang sangat tinggi. Rasanya yang manis dan mengandung banyak sekali gula adalah penyebab dari tingginya kalori yang terkandung di dalam buah kurma ini. Mungkin tidak akan merasa kenyang dengan memakan 3 buah kurma, namun percayalah, kalori dari 3 buah kurma sudah cukup bagi anda.

3. Avocado (160 Kkal, per 100 gram)


Buah avocado merupakan makanan yang mengandung kalsium yang tinggi, namun nilai kalorinya juga tinggi. Boleh diambil tapi jangan berlebihan.

4. Anggur (69 Kkal, per 100 gram)

Kandungan gula yang tinggi pada anggur membuat buah ini memiliki kadar kalori yang juga tinggi.

5. Kelapa (354 Kkal, per 100 gram)

Kelapa merupakan buah yang sangat menyegarkan. Namun ternyata, kelapa merupakan buah dengan kadar kalori yang tinggi. Kalori ini diperoleh dari tingginya kadar lemak yang terdapat pada buah ini.

6. Mangga (156 Kkal, per 100 gram)

Manis, ranum, bernutrisi ini termasuk buah-buahan dalam makanan sihat. Buah yang memiliki isi berwarna oren kekuningan ini sangatlah menarik untuk diambil setiap hari namun, hati-hatilah dengan kandungan kalorinya.

7. Pir (58 Kkal, per 100 gram)


Fakta mengejutkan, bahwa 96 persen dari daging buah pir adalah lemak. Ini bermaksud pir juga merupakan salah satu buah dengan kadar kalori yang tinggi. 

8. Blueberry (38 Kkal, per 100 gram)

83% dari buah yang manis dan enak ini merupakan lemak. Hal ini disebabkan kandungan gula yang tersimpan pada blueberry ini sangatlah tinggi.

9. Raspberry (52 Kkal, per 100 gram)

Sama seperti blueberry, buah ini juga memiliki kandungan lemak yang tinggi, yang dihasilkan oleh adanya gula. Namun kadarnya lebih rendah dari pada blueberry, iaitu hanya sekitar 60persen saja lemak yang terkandung dalam buah ini.

10. Epal (52 Kkal, per 100 gram)


Buah ini adalah buah yang menyegarkan dan kaya akan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh tubuh, bahkan dikonsumsi sebagai makanan untuk diet sihat. Namun demikian, ternyata epal juga memiliki kandungan kalori yang cukup tinggi.

11. Kacang -Kacangan dan Biji-Bijian

Sama seperti buah-buahan, walaupun kacang dan biji-bijian memiliki banyak manfaat dari segi nutrisi. Selain vitamin dan mineral bagi tubuh, ternyata kacang dan biji -bijian memiliki kalori yang tinggi dan sangat berbahaya bagi tubuh apabila dikonsumsi secara berlebihan.

Jenis kacang dan biji-bijian ini ternyata sanggup menghasilkan 719 kalori untuk 100 gramnya.

Nampaknya lepas ni memang kaklong kena berikan anak-anak ni makan buah yang berkalori tinggi lah. Pisang dan mangga memang pun kegemaran anak-anak.

Berminat menjadi ahli Shaklee atau mencuba produk?


Hubungi



Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com

Friday, December 15, 2017

Tazkirah Jumaat

Salam sayang

9 Rahsia Rezeki Mencurah-Curah Yang Ramai Orang Tak Buat.
.
Tolong paksakan diri untuk buat 9 perkara di bawah ini setiap hari, InshaaALLAH anda akan mendapat hasil yang sangat dahsyat!

1. 1000x istighfar dengan penuh kusyuk terutama ketika di waktu pagi atau sedang memandu untuk menyelesaikan urusan bisnes.
.
2. 1000x selawat kepada Nabi Muhammad saw dengan penuh kusyuk. Ambil hati kekasih ALLAH dan berdoa.
.
3. 5000x zikir kepada ALLAH SWT, antara amalan terbaik untuk berzikir ialah dengan menyebut nama “Ya ALLAH”.
.
4. Solat Dhuha 4 rakaat dan baca 7x doa dhuha dengan penuh keyakinan kepada ALLAH SWT. Hayati doa ini.
.
5. Bacakan 3 Al-Fatihah untuk diri sendiri, mak ayah dan khusus untuk orang khas yang anda nak bacakan (contoh mentor atau guru anda)
.
6. 3x baca surah Al-Ikhlas umpama khatam 30 juzuk Al-Quran dan paling dahsyat anda telah bina 1 istana di syurga! SubhanaALLAH.
.
7. Bacakan doa atau Al-Fatihah kepada 7 orang yang anda tak kenal. Tengah makan di kedai doakan pada orang yang duduk di meja sebelah.
.
8. Sentiasa buatkan orang terharu dan ucapkan terima kasih. Belanja orang makan, komen facebook orang dan bagi semangat.
.
9. Sucikan diri pagi dan malam dengan sebut 7 kesyukuran yang anda dah dapat atau anda nak dapatkan. Buat dulu ‘syukur in advance’
.
Paling penting, wajib buat setiap hari dan anda lihat sendiri keajaiban yang tak di sangka-sangka ALLAH hadiahkan. Baiknya ALLAH kan. 😊
.
Semoga bermanfaat. Silakan #SHARE dan tag orang yang anda sayang. Salam Jumaat.

🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


Nur Adha @ Kak Long
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut
019-7987970

Thursday, December 14, 2017

JANTUNG TERUS BERDEGUP DENGAN OMEGA-3 - Pengedar Shaklee Manjung

Salam sayang

Pastikanku BERDEGUP dengan Omega-3 

Hasil gambar untuk jantung

Perghh tajuk tak nak kalah drama yang dok viral sekarang ni Dekatkan Jarak Kita. Tapi ni bukan drama tau. Kak long nak kongsikan kenapa OMEGA 3 ni penting sangat untuk JANTUNG kita

Jantung, sebagai satu-satunya organ yang membekalkan darah kepada tubuh kita, memerlukan nutrien tambahan untuk memastikannya mampu memenuhi keperluan tubuh. Asid lemak Omega-3 yang diketahui umum mempunyai ciri-ciri anti-radang, memainkan peranan penting dalam melindungi jantung.

Mengekalkan Profil Lipid yang Sihat

Profil lipid adalah merangkumi bacaan jumlah keseluruhan kolesterol, Kolesterol HDL (Kolesterol Baik), Kolesterol LDL (Kolesterol Jahat) dan trigliserida. Ia digunakan sebagai salah satu penilaian untuk menentukan risiko anda terhadap penyakit jantung. Pengambilan Omega-3 secara teratur telah didapati meningkatkan profil lipid secara positif dengan:

- Meningkatkan paras kolesterol HDL (Kolesterol Baik). (1)
Hasil gambar untuk kolesterol jahat dan baik animasi
- Mengurangkan tahap trigliserida (iaitu Lemak dalam darah). (2)
- Merendahkan risiko penyakit jantung. (1,2)

Mengawal Tekanan Darah yang sihat

Hasil gambar untuk animasi tekanan darah

Semakin tinggi tekanan darah kita, semakin tinggi risiko untuk mengalami masalah kesihatan terutamanya, penyakit yang berkaitan dengan jantung.
Tekanan darah tinggi memberikan tekanan pada saluran darah dan meningkatkan beban kerja pada jantung. Kajian menunjukkan bahawa Omega-3 boleh membantu mengawal atur tekanan darah ke paras yang lebih sihat. (1,3)

Memelihara Saluran Darah daripada Tersumbat

Hasil gambar untuk saluran darah

Saluran darah yang luas adalah penting untuk kesihatan kerana, jantung kita mengepam kira-kira 2,000 gelen darah sehari dan ia membawa darah yang dipam ke setiap organ dalam tubuh. Omega-3 membantu:

- Mengurangkan proses pengumpulan lemak pada dinding arteri, untuk pengaliran darah yang lancar. (1)
- Melegakan keradangan pada lapisan dalaman saluran darah.(3)

Memberikan Ritma Degupan Jantung yang Sihat

Hasil gambar untuk ritme jantung

Degupan jantung adalah bilangan kekerapan jantung kita berdegup (biasanya setiap minit) manakala ritma jantung adalah corak degupan jantung.
Jantung yang sihat mempunyai ritma jantung yang stabil dan penyelidikan telah menunjukkan bahawa Omega-3 membantu menormalkan ritma jantung yang tidak stabil serta menurunkan risiko kematian mengejut (1)

Menyokong Peredaran Darah yang Sihat

Hasil gambar untuk darah

Darah membekalkan oksigen dan nutrien kepada organ, tisu, dan sel anda. Omega-3 membantu:

- Mengurangkan risiko pembekuan darah.(4)
- Meningkatkan aliran darah dengan menormalkan kekerapan pengembangan dan penyempitan saluran darah.(5)

Rujukan: 
1. Kris-Etherton PM, Harris WS, Appel LJ; American Heart Association. Nutrition Committee. Fish consumption, fish oil, omega-3 fatty acids, and cardiovascular disease. Circulation. 2002;106:2747–2757 
2. Dietary supplementation with n-3 polyunsaturated fatty acids and vitamin E after myocardial infarction: results of the GISSI-Prevenzione trial. Gruppo Italiano per lo Studio della Sopravvivenza nell’Infarto miocardico. Lancet. 1999;354:447–455. 
3. Connor WE. Importance of n-3 fatty acids in health and disease. Am J Clin Nutr. 2000; 71 (1 Suppl): 171S–175S. 
4. Neil J. Stone. Fish Consumption, Fish Oil, Lipids, and Coronary Heart Disease. Journal of the American Heart Association. November 1, 1996, Volume 94, Issue 9 
5. Mohebi-Nejad A, Bikdeli B. Omega-3 Supplements and Cardiovascular Diseases. Tanaffos. 2014;13(1):6-14.

Berminat menjadi ahli Shaklee atau mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com

Tuesday, December 12, 2017

TIPS MEMILIH MINYAK IKAN BERKUALITI TINGGI - Pengedar Shaklee Manjung

Salam sayang 


Image result for tips


Berikutan saranan untuk mengambil 2-3 hidangan ikan seminggu - terutamanya ikan laut dalam, ianya adalah saranan yang baik untuk memastikan pengambilan EPA / DHA yang mencukupi. 

Walaubagaimanapun, tidak semua orang makan ikan secara kerap. Terdapat juga banyak kebimbangan mengenai risiko pencemaran yang terdapat dalam ikan biasa. 

Persoalan yang sering berlegar di fikiran adalah adakah manfaat kesihatan daripada pengambilan ikan adalah lebih penting daripada risiko mengambil ikan yang mengandungi merkuri, plumbum atau toksin lain. 

Dengan kebimbangan ini, banyak orang beralih kepada suplemen minyak ikan sebagai jalan penyelesaian. Apabila minyak ikan diproses dengan betul, bahan pencemar boleh disingkirkan atau dikurangkan ke tahap di mana ianya tidak seharusnya menimbulkan risiko. 

Apabila memilih minyak ikan yang berkualiti, perhatikan ciri-ciri ini:

Image result for kualiti

Syarikat yang berkualiti 

Tidak semua minyak ikan adalah sama. Cari syarikat yang boleh anda percayai, dan mempunyai sejarah pengeluaran produk yang berkualiti


Image result for lab experiment cartoon

Ketulenan dan Keselamatan Penyulingan Molekul 

Penyulingan Molekul - Proses yang meletakkan ikan di dalam keadaan vakum - membolehkan ia mendidih pada suhu yang lebih rendah untuk melindunginya dari rosak. Ini membolehkan EPA dan DHA dipisahkan daripada logam berat, yang membolehkan toksin disingkirkan. Proses ini juga mengurangkan bau dan rasa hanyir ikan.

Image result for big fish small fish

Ikan kecil atau Ikan Besar? 

Kehadiran sejumlah kecil toksin tidak menjadi masalah untuk ikan kecil. Namun, apabila ikan yang lebih besar memakan beribu-ribu ikan kecil, ia mengumpul lebih banyak toksin. Apabila kita perhatikan rantaian makanan, semakin besar ikan, semakin tinggi bioakumulasi. Minyak ikan yang diambil dari ikan kecil, mempunyai jumlah bioakumulasi toksin yang rendah.

Hasil gambar untuk friend of the sea

Kelangsungan / Mapan

Ikan adalah penting dalam pemakanan kita. Kita harus memastikan sumber minyak ikan yang baik adalah mencukupi untuk masa hadapan. Sebuah syarikat yang bertanggungjawab akan memberi perhatian terhadap saiz populasi dan had tangkapan serta mengelakkan penangkapan ikan pada musim pembiakan untuk memastikan bekalan jangkamasa panjang sentiasa mencukupi.

Alhamdulillah SHAKLEE mempunyai kesemua ciri yang di atas. 
Sebab itulah kak long terus setia berShaklee sehingga kini.

Berminat menjadi ahli Shaklee atau mencuba produk?

Hubungi

Nur Adha @ Kak Long 
Pengedar Shaklee Sitiawan, Manjung & Lumut 
019-7987970 
nuradhamansor@yahoo.com